Scharnier blum clip top blumotion 110°

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb 3 scharnieren op een deur van 100 cm hoog en 21 cm breed geplaatst.
Het gewicht van zo'n deur noodzaakt dit aantal scharnieren niet.
Hoofdzakelijk om het kromtrekken tegen te gaan heb ik er 3 geplaatst.
Helaas ervaar ik dat je meer dan normale kracht moet zetten om de deur te openen.
Is er een oplossing/alternatief ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Lopen de drie scharnieren afzonderlijk wel soepel?
Hoeveel meer kracht dan normaal ervaar je? Als in, gaat het om de 50% extra door het extra scharnier of moet je echt veel meer kracht zetten?
 

jorisvh

Post veel
In de veronderstelling dat alles mooi uitgelijnd is (dus geen krom front dat door scharnieren recht getrokken wordt) zodat het kinematisch in orde is …

Blumotion scharnieren hebben altijd een veer die de deur dicht trekt. Ze werken dus tegen bij openen (veer) en bij het sluiten (blumotion = demper).
Voor extra (in principe overbodige) scharnieren neem je dus best model zonder veer en zonder blumotion.

Je kan de blumotion functie van 1 of 2 van de 3 eens proberen uitschakelen schuiver in scharnier). Dat is sowieso aan te raden omdat het anders een minuut duurt voor de deur helemaal sluit als je ze toe slaat.
Maar ik vrees dat dit niet zal helpen want blumotion geeft normaal gezien enkel remmende kracht bij snel sluiten.

De veer is waarschijnlijk het echte probleem en die kan je niet uitschakelen: ander model monteren of veer er uit slopen (geen idee of dat kan).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoeveel meer kracht dan normaal ervaar je?
veel te veel
ik moet hard trekken om de deur open te krijgen
de rechtse deur is 217 breed (205 binnenbreedte + 2x6 opliggend)
de naastliggende deur is even hoog, maar 483 breed (471 binnenbreedte + 2x6 opliggend)
op zo'n hoogte verkies ik 3 scharnieren te plaatsen om kromtrekken tegen te gaan
ik vermoed dat het hefboomeffekt hier negatief speelt
maw de linkse deur is meer dan 2 keer zo breed als de rechtse
daardoor heb je minder kracht nodig om die te openen

1631432017833.png
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Zou het op de een of andere manier kunnen zijn dat de scharnierassen niet in lijn staan? Kan je het verifiëren door 1 van de 3 tijdelijk te demonteren?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
In de veronderstelling dat alles mooi uitgelijnd is (dus geen krom front dat door scharnieren recht getrokken wordt) zodat het kinematisch in orde is …
de deur was recht
wat niet belet dat ik kan controleren of er door de plaatsing geen wrijving op de scharnieren zit
ik veronderstel van niet, want ik heb een gatenrij met de LR32 geboord + de scharniergaten met de ecodrill
Je kan de blumotion functie van 1 of 2 van de 3 eens proberen uitschakelen
eerst heb ik er eentje uitgeschakeld
dan alle 3
toen klapte de deur met een smak dicht
het is enkel de demping bij het sluiten die je uitschakelt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou het op de een of andere manier kunnen zijn dat de scharnierassen niet in lijn staan? Kan je het verifiëren door 1 van de 3 tijdelijk te demonteren?
is goed mogelijk, alhoewel de boringen voor de montageplaatjes + de scharnieren niet 'uit de hand' gedaan zijn
er eentje afhaken is zo gedaan
ik hoop dat het de plaatsing is
 

jorisvh

Post veel
Wat ook kan is dat, hoewel dat met ecodrill normaal niet gebeurt, 1 van de 35mm gaten niet diep genoeg is. Als je de top dan vastschroeft, buig je het asje van de scharnier waardoor die gaat wringen.

Of gewoon een slechte scharnier door een productiefout (nog niet meegemaakt)
ik vermoed dat het hefboomeffekt hier negatief speelt
maw de linkse deur is meer dan 2 keer zo breed als de rechtse
daardoor heb je minder kracht nodig om die te openen
Door de smallere deur heb je inderdaad evenredig meer kracht nodig om de tegenwerkende kracht van de veren in de scharnier te overwinnen. Vandaar dat ik, als alles kinematisch in orde is, 1 of 2 scharnieren zonder veer zou plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
de deur was recht
wat niet belet dat ik kan controleren of er door de plaatsing geen wrijving op de scharnieren zit
ik veronderstel van niet, want ik heb een gatenrij met de LR32 geboord + de scharniergaten met de ecodrill

eerst heb ik er eentje uitgeschakeld
dan alle 3
toen klapte de deur met een smak dicht
het is enkel de demping bij het sluiten die je uitschakelt
Ik lees dat je de scharniergaten met een ecodrill hebt geboord. Bij mij wilde deze nog wel eens los schieten als ik als eerste het grote gat boorde en daarna pas de 2 kleinere gaten. Dat kan een verklaring zijn. even nameten, dan weet je het snel genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik ben benieuwd of het euvel verholpen is en of er een oorzaak is gevonden.

Gr
Rik
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben benieuwd of het euvel verholpen is en of er een oorzaak is gevonden.
dank voor de tip + de benieuwdheid
het deurtje staat bij een klant
de vorige keer had ik geen tijd over om de oorzaak te zoeken
of ik deze week langs ga, is niet zeker
dat zo'n kracht moeten zetten om een simpel deurtje te openen niet mag, is zeker
wordt dus zeker vervolgd
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.