schaal

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
afgelopen week een schaal gedraaid uit een stuk hout waar slaap in bleek te zitten, het is gvmv-hout (gekregen van mijn vader) en draait best lekker, ook zaten er beestjes in die het wel lekker vonden.
afgewerkt met een voedselveilige olie van de Ikea want ja je weet maar nooit waar we em voor gaan gebruiken
diameter : 250 mm
hoogte : 45 mm
wanddikte 8 mm
Iemand overigens een idee welke houtsoort dit is ?
cc uiteraard welkomIMG_1605.JPGIMG_1604.JPGIMG_1606.JPG
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Edwin,

Ik heb een balkje acacia liggen maar dat is van zichzelf redelijk geel, dit hout was meer lichtbruin

Leendert
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De houtsoort is moeilijk uit te maken op de foto.
Jurriaan kan gelijk hebben met kersenhout, maar het is in ieder geval een prachtig schaaltje geworden.
Ik zie dat je aan de achterzijde groeven ingetrokken hebt.
Probeer eens de volgende keer een lichte inholling te maken.
Het zal nog beter overkomen naar diegene die het zal vastnemen en bekijken.
Ik weet dat ik zeer kritische ben op dat vlak, maar het licht bij mij hoor.
Toch een dikke pluim van me.
Proficiat.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het hout is mooi. Kersen zou kunnen, maar het zouden nog 5 andere houtsoorten kunnen zijn ook. Het is moeilijk te zien op de foto. Je zegt dat c en c welkom is. De complimenten zijn al hierboven gegeven, daar sluit ik vast bij aan. Dan toch een paar verbeterpuntjes...
Ik zie vrij veel draaisporen en knikjes in de curve van de schaal. vind ik jammer...
Ik zie uitgerukte vezels bij het kopse hout... ook jammer...
Er is lang geschuurd op de schaal. Hierdoor heeft de rand niet meer een mooie scherpe overgang met de wand van de schaal...
De bodem van de schaal kan eleganter, bv zo dat je niet meer ziet hoe de schaal opgespannen heeft gezeten...

Het zijn mogelijk wat punten om de volgende schaal nog mooier te maken.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Didier meestal maak ik idd een holling aan de onderzijde deze keer wilde ik eens iets anders , maar toch bedankt

Ronald je hebt helemaal gelijk ik was eigenlijk al van plan om het vanavond opnieuw in te spannen omdat ik ook nog niet helemaal tevreden ben maar nu weet ik zeker dat ik het ga doen . knap van je dat je het zag, kopshout vind ik nog steeds moeilijk om glad af te werken

gr Leendert
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik noem nog een aantal tips:

1) hoe schuur je? Een roterend schuurschijfje in een boormachine is veel efficiënter dan schuren met een velletje in de hand. Dit soort sporen heb je, zonder grapje, in een halve minuut weg volgens mij.
2) in zo'n vrij vlakke schaal moet je ook kopshout zonder problemen kunnen draaien. Lukt dan niet, dan is je beitel niet scherp of je houdt hem niet goed vast. Of je hebt een héél weerbarstige houtsoort, zoiets als half-verrot wilgenhout.
3) Als je beitel scherp is en je hem juist presenteert, moet een rand ook gewoon glad gedraaid kunnen worden. Dat afronden bij het schuren is ook een kwestie van het schuurpapier (zie 1) op de juiste manier tegen de schaal aanhouden.
4) Als je gaat schuren aan deze schaal, wees dan niet te voorzichtig en begin met korrel 80, dan 120, dan 180 en maak hem dan eens een beetje vochtig en kijk of er nog krassen te zien zijn. Zoja, wegschuren met 180, dan nogmaals de hele schaal met 180 tot het egaal is en verder naar 240 en 320. Verder kan, als je de schaal glimmend wil hebben.
5) Voor die groeven aan de achterkant geldt voor mij ook dat het te veel is, maar goed, dat is smaak. Wel is het zo dat het nu lijkt alsof de achterkant meer aandacht gehad heeft dan de voorkant.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Probeer ook eens minder hard te drukken met het schuurpapier of met de boormachine.
sinds ik heel veel zachter ben gaan schuren gaat het veel beter en ook sneller.
ook belangrijk... Geen oud schuurpapier gebruiken.... Telkens een nieuw stuk.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Dat zijn behoorlijk wat tips, ga ik zeker allemaal proberen. Ik weet nu oa wel dat ik te hard op het schuurpapier druk.
zijn er overigens schuurschijfjes met diameter 70 ? Kan ze op internet niet vinden

gr Leendert
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
963
Riemst
Mooie schaal!
Wat betreft schuren, een schuurschijf maakt zoals al gezegd een wereld van verschil. Ik heb onlangs ook schuurschijfjes aangeschaft en nu zijn mijn werkstukken veel mooier afgewerkt. Lees: zonder strepen. Wat ook helpt als je geen schuurschijf hebt is handmatig met de houtrichting mee schuren.
En goed schuurpapier. Ik gebruik nu Abranet op een 'patchwork' velcrokussentje (gemaakt door mijn zus) en dat gaat een stuk beter dan het Sia linnen. En dan heb ik het nog niet over het 'schuurpapier' uit de Brico.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.