Schaakbord en schaakstukken

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Voor een vriend een schaakbord met schaakstukken gemaakt. Het schaakbord is uit den, meranti en padouk gemaakt. De schaakstukken uit elzen- en appelhout uit de tuin.
 

Bijlagen

  • IMG_20210321_165022.jpg
    IMG_20210321_165022.jpg
    113,4 KB · Weergaven: 89

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Mooi gedaan! Leuk dat je dit met de hand heb gedaan. De vlakken zien er erg strak uit. Persoonlijk zou ik een andere afwerklat hebben gebruikt bij het bord, iets persoonlijkers waardoor je nog meer ziet dat het ambachtelijk in elkaar gezet is, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.
 

Sander2110

Nieuw lid
17 aug 2021
5
1
Meppel
Ik ben een schaaktafel aan het maken en zit nu na te denken of ik olie ga gebruiken, of hardwax olie van Osmo die ik bijna voor alle meubilair gebruik. Wat heb jij gebruikt voor afwerking? Ik heb ook wel eens filmpjes gezien waarbij ze eerst olie in laten trekken en later weer afwerken met lak.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
@Sander2110 De stijl die je wilt bereiken met de afwerking maakt ook uit voor welke afwerking je kiest.
Ik gebruik ook regelmatig hardwax (Osmo 3062 mat), maar na een test op Amerikaans notenhout, waarvan ik vond dat de Osmo de kleur niet echt ophaalde, heb ik toevallig vanavond een teststukje opgesmeerd met verbeterde tungolie (de Cokerije). Deze brengt meer levendigheid in deze donkere houtsoort (maar dus uiteraard ook meer kleur in lichtere soorten).
Wil je er echt een laklaagje op hebben en toch de levendigheid van olie, dan zou eventueel een Danisch Oil iets zijn? Dat is een mix van olie en lak (zelf geen ervaring mee trouwens).
Wil je de afwerking totaal niet zien (dus echt als blank onbehandeld hout) maar toch een sterke laklaag erop, dan kan ik je Skylt Original (2k) aanbevelen. Maar deze brengt sommige (vooral donkere) houtsoorten niet echt "tot leven" en geeft dus niet altijd het hoogste contrast dus dat is dan een persoonlijke keuze.

Maar welke afwerking je ook kiest: zet eerst altijd een proefstukje op op een stukje van het resthout van je project, om te testen of de afwerking ook is zoals je voor ogen hebt! Lak kan je er namelijk nog afschuren en opnieuw beginnen, met olie is dat wat lastiger...

Ik zal als ik er morgen aan denk een foto maken van mijn teststuk notenhout, met het verschil tussen de Osmo en de tungolie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.