schaafresultaat ruig in hardhout

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik weet mijn weg inmiddels aardig te vinden in houtland maar ik loop tegen 1 ding aan, het schaafresultaat in hardhout.

Ik gebruik een Axminster rider no4 en no7 en beide hebben dezelfde issues.
Ik wet de beitels netjes met een microbevel van 2 graden (met een veritar slijp hulp) en een hele kleine bevel (lineaal onder de beitel tijdens het slijpen) op de vlakke kant.
De beitel voelt scherp aan na het stroppen, maar de resultaten zijn niet helemaal wat ik hoopte.

Als ik naaldhout schaaf krijg ik 90% van de tijd mooie krullen en kan ik ze heel dun krijgen.
Wanneer ik hardhout schaaf, bijvoorbeeld beuken of anigré) heeft de beitel meer moeite met "pakken" en zijn de krullen minder mooi of krijg ik amper krullen, maar het grootste probleem is dat de schaaf heel erg ruw schaaft.
Het laat een structuur van een boel hele kleine putjes achter op diverse plekken en ik krijg het niet mooi glad gezoet. Daardoor moet ik daarna weer eeuwig bezig met schuren waardoor ik veel materiaal verlies en ik daardoor weinig vertrouwen heb in mijn schaafkunsten als ik grotere panelen vlak wil krijgen. Momenteel grijp ik dan nog liever naar de bankschuur, maar daarvoor heb ik niet die schaven gekocht!

iemand dit dit fenomeen herkent? Moet ik vanavond even foto's maken als het niet duidelijk is?

samengevat wat ik geprobeerd heb:

- sllijpen met veritas slijphulstuk tot korrel 3000 en dan stroppen
- 25 graden + 2 graden micro bevel
- beitel parralel aan de mond zetten
- dekbeitel (of heet dat nou keerbeitel?) op 1 t/m 4 mm zetten.
- de beitel "pakt" pas als die redelijk ver naar buiten komt
- vooral problemen bij hardhout.

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
pas je je hoek niet aan bij het schaven van hardhout ?
ik heb onderstaand spiekbriefje hangen bij mijn schaven, als reminder elke keer dat ik een schaaf pak
Bekijk bijlage 89111

Is dat de slijphoek van de beitel? of kan ik de hoek aanpassen waarop de beitel in de schaaf gaat (is dat mogelijk?) ?

want ik heb 2 beitels per schaaf en zou de 2e beitel onder een andere hoek kunnen slijpen, maar al deze hoeken zijn flink groter dan ik gebruik.

Ik zei heirboven 25 maar dat ik voor mijn handbeitels, de schaaf heeft volgens mij een hoek van 30 graden.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Moeilijk om daar op afstand iets zinvols over te zeggen, maar controleer in ieder geval eerst eens of je keerbeitel wel naadloos aansluit op de beitel.
De keerbeitel op 1-4 mm is niet goed, 1 mm is ongeveer de bovengrens. Op 4 mm is hij al lang niet meer functioneel. Hij moet immers de zojuist gestoken spaan direct omkrullen, om het materiaal verder te kunnen snijden in plaats van te splijten.
Doordat je een lichte vouw aan de vlakke kant hebt geslepen wordt het moeilijk om de keerbeitel ver genoeg naar voren te stellen zonder daarbij een heel nauw spleetje tussen beide beitels te krijgen. Daar lopen dan de vezels in vast en trek je putjes in het oppervlak.
Het resultaat kan waarschijnlijk nog worden verbeterd door de schaaf onder een kleine hoek ten opzichte van de schaafrichting voort te bewegen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Moeilijk om daar op afstand iets zinvols over te zeggen, maar controleer in ieder geval eerst eens of je keerbeitel wel naadloos aansluit op de beitel.
De keerbeitel op 1-4 mm is niet goed, 1 mm is ongeveer de bovengrens. Op 4 mm is hij al lang niet meer functioneel. Hij moet immers de zojuist gestoken spaan direct omkrullen, om het materiaal verder te kunnen snijden in plaats van te splijten.
Doordat je een lichte vouw aan de vlakke kant hebt geslepen wordt het moeilijk om de keerbeitel ver genoeg naar voren te stellen zonder daarbij een heel nauw spleetje tussen beide beitels te krijgen. Daar lopen dan de vezels in vast en trek je putjes in het oppervlak.
Het resultaat kan waarschijnlijk nog worden verbeterd door de schaaf onder een kleine hoek ten opzichte van de schaafrichting voort te bewegen.


Ik begreep in eerste instantie ook 1mm, maar las her en der ook wat andere maten en ben daarom gaan experimenteren.

Mijn gok gaat momenteel uit naar de veelrkeerde slijphoek
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik hoef niet per se gelijk hoor, maar het correct instellen van je keerbeitel en vervolgens controleren op naadloos aansluiten kost amper tijd en helemaal geen materiaal. Je slijphoek drastisch wijzigen kan altijd nog.
4 mm = schaven zonder keerbeitel. Als ik me goed herinner heeft Caspar laBarre (?) ooit een zeer verhelderend stuk over de keerbeitel geschreven, zoek maar eens.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik hoef niet per se gelijk hoor, maar het correct instellen van je keerbeitel en vervolgens controleren op naadloos aansluiten kost amper tijd en helemaal geen materiaal. Je slijphoek drastisch wijzigen kan altijd nog.
4 mm = schaven zonder keerbeitel. Als ik me goed herinner heeft Caspar laBarre (?) ooit een zeer verhelderend stuk over de keerbeitel geschreven, zoek maar eens.

Volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Ik heb allereerst met de keerbeitel op 1mm geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Daarna ben ik gaan kijken of het beter werd met grotere afstand.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
De hoek waarmee je beitel het hout raakt ligt vast in de kikker. Tenminste, bij standaard bevel down schaven. Bevel up is een ander verhaal. Overigens kun je die hoek wel steiler maken. Een van mijn no.4 schaven heeft een beitel waar ik aan de voorkant een bevel van een graad of 5 aan heb geslepen, en aan de achterkant dus dan de 25 graden. Dan wordt het meer een schraapstaal, voor houtsoorten met een wat warrige nerf. Wat mij betreft een wat theoretisch verhaal overigens, ik merk niet zo heel veel verschil of ik nou de ene of andere schaaf pak.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
MMM klinkt als een niet goed geprepareerde keerbeitel, een keer beitel heeft aan de onderzijde een vouw deze moet vlak zijn en de hiel van de vouw moet vrij zijn van de spiegel (het vlak) van de beitel en de neus moet alleen in contact staan met het vlak. Als de vouw van de keerbeitel parallel loopt aan het vlak dan functioneert de hiel van de vouw als scharnierpunt en gaat bij druk de neus van de keerbeitel open staan!
Voorst zou het zo kunnen zijn dat je beitel gewoonweg niet scherp genoeg is, misschien maak je ergens een slijp/wet foutje. Overigens ben ik niet zo'n voorstander van een achtervouw(back bevel) de zogenaamde ruler trick als je hem teveel aanzet werkt het averechts.
Ook zou het kunnen zijn dat je te weinig druk op de keerbeitel zet, hoe harder het hout hoe hoger je druk moet zijn de dekbeitel geeft zijn druk door aan de keerbeitel die deze doorgeeft zo aan de schaafbeitel zo dicht mogelijk bij de snede.
In de regel kun je volstaan met herplaatsen van je keerbeitel 1 a 2 mm onder de snede dit is ook afhankelijk van de dikte van je schaafmes. Bij sommige schaven is het schaafmes slechts 1.8mm dik dan eerder 1 mm om klapperen te voorkomen.
Zo uit mijn hoofd heeft de Axminster rider een 3.2mm dik mes.
Een aantal cursisten van mij werken met deze puike schaaf!

Mocht je ooit in de buurt van Akkrum komen je bent welkom en lossen we je probleem op.

Groetnis, Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zijn de zolen van de schaaf wel vlak? En hoe vast zet je de beitel incl. keerbeitel in de schaaf?
Ik denk dat het een combinatie van meerdere factoren is.
1. De microhoek en lineaal truc maken de beitel stomper. De snede is wel scherp, maar het totaal is een stompere hoek dan zonder die twee.
2. De keerbeitel moet iets stomp zijn om de krul te kunnen breken.
3. De beitel en keerbeitel combinatie moet er handvast geklikt worden. Dus niet de schroef nog eens aandraaien.
4. De zool moet vlak zijn, of anders: net voor de schaafopening moet hij op het hout drukken, en op het laatste stukje van de zool.
Maar volledig vlak heeft de voorkeur.
5. Een beetje kaarsvet op de zool zorgt soms voor een wonder. Gewoon een paar streepjes dwars op de zool van de schaaf.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bedankt voor de tips zover!
Ik ga het morgen nog eens een keer allemaal controleren en nogmaals uitproberen. Als het dan nog niet lukt, maak ik wel even wat foto.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Zijn de hoeken van de beitel wel afgerond? Hoeft maar heel weinig, maar zorgt wel voor soepeler schaven. Bij het wetten maak ik altijd een paar halen met extra druk op links en dan op rechts.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Bij handmatig schaven van mahonie kreeg ik te maken met kruisdraad, dan is het ineens ruw en moet je vanuit de andere richting schaven, maar een stukje verderop is het weer omgekeerd. Zou het dat kunnen zijn?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bij handmatig schaven van mahonie kreeg ik te maken met kruisdraad, dan is het ineens ruw en moet je vanuit de andere richting schaven, maar een stukje verderop is het weer omgekeerd. Zou het dat kunnen zijn?

De laatste keer in mn anigre ging het ook niet heel soepel en die heeft mooi recht draad.

De beuken die ik heb liggen krijg ik gewoon niet geschaafd, maar dat is ook heel erg hard en warrig met veel slaap en andere oneffenheden.

Gisteren weer even een plankje anigre erbij gepakt.
De schaaf opnieuw afgesteld en op alle tips hier gelet en de krullen werden al mooier en met een snelle test geen happen en putjes meer zover.

Morgen maar even voor het echt op een groter paneel proberen met de no7 schaaf.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Kijk ook eens na of de planken die je wil schaven niet te hol zijn. Dan is het ook niet abnormaal dat je er initieel niks afschaaft.

Hol was het zeker niet. De schaaf is ook super vlak. Het merk dat ik gewoon het hout aan het polijsten ben. Het begint gewoon te glimmen, maar weinig to geen afname. Maar dat stuk beuken is ook moeilijk hout...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Wat het ook nog zou kunnen zijn: je microbevel is zodanig steil dat hij min of meer 45° is. Dan zal de beitel ook niet schaven, omdat je kikker maar op 45° staat. Dan zou het best kunnen dat je polijst ipv schaaft. Ik vermoed ook dat het probleem bij het slijpen zit. Probeer eens gewoon 25° slijpen zonder microbevel en zonder "back bevel"
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.