Sauna repareren (houtrot)

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Vraagje. In de tuin van mijn nieuwe huis staat een houten Sauna. Zo'n ding gemaakt als een vat. Nou viel het me op dat er hier en daar wat houtrot zit. Ik heb 'm grondig geïnspecteerd en de rotte stukken uit de planken gezaagd. Nu wil ik hout gaan terugplaatsen om de sauna weer dicht te maken. De planken zijn voorzien van een randje en een uitsparing. Mes en groef heet dat volgens mij. Mijn plan is om met mijn frees te proberen deze groef na te maken in planken die ik nog heb liggen. Ik denk dat dat wel te doen moet zijn. De groef zal niet exact hetzelfde worden maar voldoende om de boel 'in elkaar te klikken'. Mijn vraag is dan nu:

Is er iets dat ik kan gebruiken om de planken vervolgens nog te laten hechten c.q. kleine gaten/kieren te vullen? Ik denk dan aan een kit, lijm, houtrotvuller, etc. Alleen moet het dan wel iets zijn dat ok is om te gebruiken voor een sauna.

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Tips van harte welkom.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Hoi @PdenB ,

Met het repareren van saunas heb ik geen ervaring, maar google is je vriend en zo kwam ik op deze site terecht.
Ik weet ook niet van welk hout je sauna is gemaakt en op welke plekken je nu stukken mist zodat ik je voor het te gebruiken hout niet kan adviseren. Steek je licht eens op bij een bedrijf dat zelfbouwpakketten/materiaal voor sauna's levert, zij kunnen je vast op weg helpen.

 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb ooit een stapeltje zaagresten van een sauna gekregen, wilgenhout als ik het goed heb. Is ook mes en groef. Als je me even een DM met afmetingen van jouw plankjes toestuurt en hoeveel je nodig hebt zoek ik even of ik je verder kan helpen.
Edit:wat ik heb is voor het interieur, nu ik je bericht zo lees zoek je iets voor de buitenkant...
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Ik heb ooit een stapeltje zaagresten van een sauna gekregen, wilgenhout als ik het goed heb. Is ook mes en groef. Als je me even een DM met afmetingen van jouw plankjes toestuurt en hoeveel je nodig hebt zoek ik even of ik je verder kan helpen.
Edit:wat ik heb is voor het interieur, nu ik je bericht zo lees zoek je iets voor de buitenkant...
Klopt, voor de buitenkant, maar toch een heel aardig aanbod van jouw kant. Wordt gewaardeerd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.