Ruwe tafel

Sandra DK

Nieuw lid
27 dec 2022
1
0
Denemarken
Beste allemaal

Ik verf als bijbaantje meubels voor mensen maar nu kreeg ik de opdracht om het blad van een eettafel kaal te maken en te lakken en het onderstel heb ik geverfd. Het is een heel oude massieve eiken tafel. Ik heb lang gestreden om alle olie er af en uit te krijgen, heb hem kaal geschuurd met een band schuurmachine en daarna met verschillende fijnere schuurpapier geschuurd. Polyvine vloervernis er op gesmeerd, eerste laag verdund en tussendoor licht geschuurd. Maar iedere keer voelt de tafel als hij goed droog is weer zo ruw aan )-: Er zitten inmiddels 4 dunne lagen op. Kan ik ook eindigen met licht schuren? Kan ik er iets anders nog opsmeren? Ze willen graag een glad blad wat veel kan hebben en makkelijk schoongemaakt kan worden … Ik weet niet hoe ik nou verder moet! Hoop op (makkelijke) tips,dankjewel!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !

na de 1ste behandeling gaan de meeste vezels rechtop staan
bij sommigen bestaat die enkel uit het vochtig maken van het hout
voelt de tafel na schuren weer grof, dan heb je ofwel de laag er weer afgeschuurd, ofwel lag er bij het lakken nog stof op, ofwel is er wat met je lak mis
met welke korrel schuur je + met welke machine ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik sluit me aan bij Zotvan hout. Ik vergeet ook wel eens het blad na het schuren af te nemen en dan nog even met een schuurpapiertje de opstaande vezels te verwijderen. Dan schuur ik de eerste laklaag wat beter. Ja en als alles tegenzit gaat er een extra laag overheen. Bij iedereen mislukt er wel een keer een laklaag.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Als je door de lagen heenschuurt gaat bij waterbasis keer op keer de vezel weer staan. Als dat het is kun je fijner en minder schuren of eerst 2x lakken en dan pas schuren om meer laagdikte op te bouwen.
En anders zit er idd ergens iets korreligs in de weg.. .
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik doe vaak eerst twee lagen zonder tussenschuren. Dan bouw je een beetje laagdikte op waar je minde etsnel doorheen schuurt. Dan licht opschuren en nog een of twee lagen. Wordt over het algemeen behoorlijk glad.

Groet,
CC
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Mogelijk schuur je (inderdaad) weer door de laklaag heen steeds, en wordt het daarom weer ruw na de volgende laag. Ook omdat je het specifiek hebt over dunne lagen.
Wat ik altijd doe met eiken dat ik behandel met een lak op waterbasis (Skylt 2K-lak). Schuren tot korrel 150 (in kleine stappen, geen korrels overslaan, en met de houtnerf mee schuren). Dan met een licht vochtge doek erover en een aantal uur laten drogen. Dan nogmaals voorzichtig schuren, met alleen korrel 150 of 180.
Daarover 2 lagen lak, zonder tussendoor te schuren. Dan voelt het (zeker na de 1e laag) nog wel wat ruw aan, maar veel minder dan wanneer ik er niet eerst met de vochtige doek over ben gegaan.
Na drogen van de 2e laklaag licht opschuren (korrel 220), voorzichtig dat je niet door de lak heen schuurt hierbij, en voelen wanneer het net glad is. Dan een 3e laag erop, daarbij zou (doordat de vezels al zijn vastgelegd door de 2 laklagen) geen ruw oppervlak meer moeten ontstaan.

Ik heb geen ervaring met de door jou gebruikte Polyvine. Maar als je een afwerking wilt die slijtvast is + nagenoeg onzichtbaar blijft, kan ik je Skylt (of Trae Lyx, hetzelfde concept van een andere fabrikant) zeker aanraden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.