Ruw gezaagd hout, 40 jaar oud.

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Goede avond Woodworkers,
Heb redelijk dringend wat advies nodig ivm het volgende:

Na een gesprek met de buur vandaag, hij had net bij zijn schoonzoon wezen helpen wat massief parket te leggen, heb ik morgen avond met hem afgesproken om een partij hout te gaan bekijken en eventueel aan te kopen.

Het ruikt naar een opportuniteit, maar het fijne weet ik er nog niet van. Het hout ligt er al zowat 40 jaar en oorspronkelijk afkomstig van een houtgroothandel die zelf importeerde. Op dit moment heb ik dus ook geen idee welke soort het is. Wel dat het over een grotere partij gaat van 'meerdere stammen gezaagd hout'. Mogelijks dus verschillende soorten hout.

Zelf kan ik het gebruiken voor parket, allerhande meubels, deuren, buitenpoorten, etc keuze genoeg.

Op wat moet ik letten om geen verkeerde koop te doen?
Ik besef zeker dat dit een nogal wazige vraag is, en natuurlijk ben ik al wat gaan lezen op het net en in een paar boeken dat ik had liggen. Houtrot, beestjes, vochtigheid en zo van die redelijk voor de hand liggende dingen kan ik wel herkennen, maar veel verder geraakt mijn ervaring niet...

Hoeveel kosten ruw gezaagde planken? Heeft iemand een kant en klaar lijstje ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als jij nou met een lijst komt wat gebruikte auto's van 40 jaar oud kosten, dan maak ik een lijstje van wat hout van 40 jaar oud kost. ;)

Het verschil tussen steigerplanken met houtworm of, ik noem maar een zijstraat, oud teak van 60 mm dik is een factor 1000 schat ik.
Teak, palissander, pokhout; er zijn allerlei hele dure dure geïmporteerde houtsoorten. maar voor hetzelfde geld koop je eiken vol met worm. Neem een kenner mee!
 
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Swake,

Misschien interessant om inderdaad een kenner mee te nemen die je kan adviseren welk hout je vasthebt. Prijzen zijn afhankelijk van vele factoren maar moeilijk te bepalen als je het hout niet hebt gezien.
Welke regio zit je?

Bert
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Een kenner meenemen is zeker een goed voorstel. Maar heb niemand in mijn entourage die ik zo direct kan aanspreken, laat staan direct voor morgen avond al. Vlaams Brabant/Brussel/Halle is de regio.

Zoals het er nu uitziet zal ik er morgen alleen voor staan. Maar geen nood, ik neem geen onnodige risico's. Wel een paar foto's natuurlijk. Tenzij het geval zeer duidelijk is. Er ligt misschien goud voor weinig geld, of gewoon duur brandhout...

Ik sta open voor ieder voorstel moest zich iemand geroepen voelen om een oogje te komen slaan en wat raad geven, dat is zeker en vast welkom.

ps: De waarde van een 40 jaar oude auto inschatten is echt niet moeilijk ;) Tja, ieder zijn specialiteit nietwaar.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is als wijn, sommige soorten worden beter met de tijd, anderen zijn om weg te gooien. Zeker als er in die 40 jaar niet altijd optimale condities geweest zijn.

Maar neem toch een handschaaf of brede bijtel mee om te zien wat er onder de ruwe laag ligt.
Sommige soorten zoals olm zien er eens droog ruw gezaagd vreselijk slecht uit, je zou ze zelfs niet als brandhout willen gebruiken, maar onder die grijze laag ligt prachtig hout.

Ik ben ook al eens zo op iemand gevallen die een hele stapel beuken planken te koop had voor weinig geld, eens ter plekke bleek het gewone den te zijn... Het was gelukkig niet ver, maar niet vergeten dat de meesten die niet actief zijn in hout niet altijd weten waarover ze bezig zijn!
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mocht ik in de buurt gewoond hebben dan was ik wel meegegaan om je te helpen....helaas woon ik wat ver weg....

Dergelijke partijen zijn altijd lastig. Wanneer je zelf t verschil niet weet tussen diverse houtsoorten en de bijhorende prijzen zou ik voorzichtig zijn met dergelijke "kansen". Wat ik evt wel kan doen is jouw mijn telefoonnummer geven en dat je mij op dat moment even belt en misschien wat foto's kan sturen via whatsapp. Beter is om iemand te zoeken die echt met je mee zou kunnen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Brussel is inderdaad ook een eind, misschien een wel een goed idee om meerdere foto's te nemen en op het forum te posten.
Op die manier heb je heel wat experten die je nodige info kunnen geven.

Bert
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Update geven want ben ondertussen langs geweest.
Het gaat dus over ruw gezaagd hout. Planken zijn 3 en 4 meter lang, 20cm breedte bruikbaar. Dus in werkelijkheid breder. +/-4cm dik. Het meeste is mooi recht. 'Direct van de boom', dus met de schors nog op de zijkanten. Ooit mooi gestapeld met latjes tussen de planken zoals het hoort. Nu is veel ervan al omvervallen. Es volgens die man. En hij vertelde dat het ooit gebruikt werd voor tennisraketten en ski's. Dus dat kan wel kloppen. Het leek ook op es, duidelijk harder dan vuren, maar niet zwaarder, geen knopen.

Zowat de helft van het lot kan nog amper als brandhout dienen, Een deel is zelfs rot en valt uit elkaar. De andere helft daarentegen is zeker nog bruikbaar. Grijs verkleurd, maar mooi vlak, zeer weinig barsten. Schaven en op maat zagen en we zijn vertrokken zou ik zeggen.

Om me een idee te vormen, wat is zo'n plank es waard? 4m lang op 20cm breed en 4cm dik. Ruw, dus niet geschaafd en niet gezaagd?

- - - Updated - - -

En sorry geen foto's... lens van het toestel zat klem, en met m'n stom gezicht vergeten dat ik een smartphone in m'n zak had zitten... :(
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Bij mij is dit exotisch hout en daarom waarschijnlijk duurder als bij jou maar ik heb even op de prijslijst van een van mijn handelaren gekeken en gezaagd Es 40mm prime KK kost mij hier 1500€ ex per m3.
 

tuoh

Oud hout
Als het Es is heb je kans dat er wat van te maken is, maar voor hetzelfde geld is het een partij brandhout. Es welke veertig jaar in het schab ligt gaat wat harder geworden zijn, iets minder veerkrachtig maar met een hogere dichtheid. Het hout is zeer gevoelig voor houtboorders, zeker bij schaaldelen waar het spint dus nog aanwezig is. Als er al een deel van verrot is zou ik de rest heel goed onderzoeken of er ook geen rotte plekjes tussen zitten. Bij die vuile en vergrijsde delen kan je moeilijk het hele opp. schaven of krabben om alles te controleren, de kans is dus redelijk groot dat er wel schade over het hoofd gezien word. Het lijkt me trouwens ook een relatief dun stammetje, daar zit dan ook flink wat afval op. Geen probleem evenwel, als er qua prijsstelling maar rekening mee gehouden word.

Ps; al het zo een verwaarloosde stapel hout is zou ik (ongezien) niet meer bieden dan een 200€/m3.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb er nooit gekocht maar het zou vergelijkbaar zijn met betere beuk in prijs. Rond de 8-900/m3. Het is een snel groeiende boom, maar de stammen hebben de neiging om kort te zijn.
Maar voor die prijs ga je rechtstreeks naar de zagerij en geen slechte verassingen.
Hier zou ik proberen hem te nemen voor tussen 4-600€
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Als je er geen bestemming voor hebt zou ik het lekker laten liggen.
Hoop gesleep en dan maar afwachten wat je gekocht hebt.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Bedankt voor al deze goede raad. Het geeft me een goed beeld.
Ik heb een paar gaatjes gezien in een aantal planken, echt niet veel maar zeker extra opletten voor de rest nu.

Vandaag gehoord dat hij 250€/m³ vraagt. Gezien voorgaande berichten en het eigenlijk niet in te schatten risico ga ik hoogtswaarschijnlijk niet toehappen. Het werk schrikt me niet af. Maar er zijn te veel onbekenden nu. Eigenlijk zou ik eerst een paar planken moeten kunnen uitkiezen en verwerken om de kwaliteit na te gaan.

Bestemmingsmogelijkheden:
Parket voor de zolderverdieping. zowat 100m². Er is te veel werk aan naar mijn zin om dit mooi in orde te krijgen + de kleur is ook niet helemaal wat we willen dan. Beter wachten op een goede aanbieding in de winkel voor iets mooi vlak met tand en groef. Liefst eik of gelijkaardig.

2de mogelijkheid zijn meubels voor de gastenkamer. Kast, bed en eventueel 2 nachtkastjes, commode, kast in de badkamer en misschien een klein bureautje of tafel met een stoel eraan. Alles uit hetzelfde hout met dezelfde stijl. Ideetjes genoeg en een fantastische oefening voor mij. Ben ik direct het hele jaar mee zoet :eek:

In de plannen zitten ook een paar banken voor buiten en een beschutting voor de paarden en een hondenvilla. Hiervoor klinkt es niet de beste keuze, tenzij behandeld en dan nog.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Waarom neem je niet een paar planken mee en gooi je ze even door de vlak vandikte, dan kun je het beste zien wat de kwaliteit is. Ook over de hoeveelheid houtworm die er eventueel in zit.
Als het er goed uit ziet dan is 250 euro per kuub niet veel, anders dan is 250 euro voor brandhout wel heel veel geld...
Dus eerst eens even een paar planken bewerken...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
T blijft lastig om zonder foto's advies te geven.....Ik koop met regelmaat dergelijke partijen en probeer altijd een passend bod te doen. Het moet dus niet te laag maar ook zeker niet te hoog zijn. Dus graag ff foto's...:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.