Rustins Danish oil

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Goedenavond,

Voor een eikenhouten kistje wil danish oil gebruiken, alleen voor de afwerking moet het zwart worden. Ik heb drie opties spiritusbeits, waterbeits of inkt. En moet ik het dan nog eventueel voor behandelen met schellak.
Ik heb in het verleden nooit danish oil gebruikt. Bij beits en inkt ging er voor het aflakken nog een laag schellak over om verkleving van bepaalde houtsoorten zoals bij coramandel fineer tegen te gaan.
En kan je eiken ook echt laten glimmen zoals op internet of Instagram ziet met danish oil.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Je kan eiken ook erg mooi zwart kleuren door staalwol op te lossen in azijn en met dit mengsel het hout in te smeren.
Er staan hele mooie voorbeelden op het forum.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Ik heb het opgezocht, ziet er goed uit. Ga het zeker een keer proberen. De andere middelen heb ik in huis. Ga wat proefstukjes maken met waterbeits gaat uit eindelijk ook in begin gaf het best wel af maar na een paar lagen was het over. Alleen de glans lukt me nog niet. Ik ben synthetisch politoer gewend maar dat is voor thuis gebruik niet handig meer ook behoorlijk giftig. Maar wel een super glans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.