Runners zaagtafel

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Hallo mede houterianen,
wat voor "runners" (materiaal) gebruiken jullie, of hebben jullie gebruikt, voor een afkort-slede op de zaagtafel?
b.v.d.
Joop (Verbeek).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik heb al vanalles getest, maar ben met voorsprong het meest tevreden over HDPE. Glijdt het best, amper gevoelig aan vocht/temperatuurswisselingen, heel makkelijk te bewerken met standaard houtbewerkingsmachines..

20210518_212424.jpg


20210523_113207.jpg

20210527_182052.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.120
2.616
Ik heb er een paar merbau latten onder zitten. De slede is al jaren in gebruik en de slijtage is te verwaarlozen. Kijk gewoon naar wat je hebt liggen. of waar je goedkoop aan kan komen. Ik heb de latten ook niet in een groef zitten. Gewoon met houtlijm en een paar schroefjes.
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Ik heb er een paar merbau latten onder zitten. De slede is al jaren in gebruik en de slijtage is te verwaarlozen. Kijk gewoon naar wat je hebt liggen. of waar je goedkoop aan kan komen. Ik heb de latten ook niet in een groef zitten. Gewoon met houtlijm en een paar schroefjes.
Bedankt, ik ben al met beuken bezig geweest. En idd eerst met dubbelzijdig plakband en daarna geschroefd, maar ik hou te veel speling naar mijn zin.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.120
2.616
Als je te veel speling hebt, lijkt me je latje te klein. Je kan met een latje toch zelf de passing bepalen? Als je geen gietijzeren blad hebt, met netjes gefreesde gleuven, maar bijvoorbeeld aluminum gietwerk, dan kan het helpen om de gleuven eerst met een vijl netjes te maken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Een snijplank is inderdaad een optie. De tweede foto zijn schaafkrullen komende van de vlak- en vandiktebank waarmee ik het kunststof bewerkt heb. Zo krijg je het exact op de afmetingen die je wilt.

Bedankt man! Daar had ik ook al op YT naar gekeken, maar waar haal je dat spul? En je 2e foto snap ik niet zo 🤔
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
ik had eerst hout (glijd niet lekker), daarna trespa (lastig om exact af te zagen). Daarna een Alieexpressje gekocht voor 10 euro. En daar ben ik content mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Strookjes uit een oude hardhouten schuttingplank (bankirai?). Die gebruik ik ook voor "ladegeleiders". Hout is een beetje vettig van zichzelf, niet merkbaar gevoelig voor temperatuur- en vochtverschillen en glijdt prima.

Daarnaast niet onbelangrijk om ook de sleuven in het werkblad van de zaagmachine na te lopen. Afhankelijk van het merk/type en kwaliteit van je zaagtafel, willen die nog wel eens onzuiver zijn. Paar keer een schuurpapiertje (korrel 100/120) er doorheen, scheelt behoorlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.