Rubberwood kast

anneleen

Nieuw lid
3 jun 2021
5
0
Tienen
Hallo,

ik ben van plan om een kast te maken in de berging.
Omdat er in zo'n kast toch veel zware zaken zullen worden geplaatst, heb ik beslist om deze uit massief hout te maken.
So far so good dus.
Nu dacht ik eraan om deze uit rubberwood te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Qua dikte dacht ik aan planken van 18mm. Lijkt dit voldoende stevig?

Alvast bedankt!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom hier Anneleen!

Goed idee om de kast uit massief hout te maken. Ik denk dat Rubberwood wel geschikt is, heb er zelf geen ervaring mee, maar zou het wel aandurven. Ook ander paneelhout zoals Grenen is wel geschikt. Heb je al ideeën over de constructie? Dat is voor de soliditeit van de kast net zo belangrijk als de kwaliteit van het hout.

Succes! Fons
 

anneleen

Nieuw lid
3 jun 2021
5
0
Tienen
Ik dacht de kast gewoon met schroeven aan elkaar te bevestigen. Nu, omdat het massief hout is, weet ik niet of dit wel de ideale keuze is ivm de werking van het hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
wederkerige groeten
+ welkom hier als nieuwe collega
ik ben van plan om een kast te maken in de berging.
wie iets voor de berging maakt, kan zich een foutje veroorloven
daar is het bij mij ooit begonnen
naderhand het hele huis & nog veel meer veroverd
Omdat er in zo'n kast toch veel zware zaken zullen worden geplaatst, heb ik beslist om deze uit massief hout te maken.
vanaf hier voelen wij ons minder zeker
mogen we een blik op jouw 2D-ontwerp gooien ?
overspanning van hoeveel cm ?
ben je een boekenwurm ?
heb je een metaalhandel ?
Nu dacht ik eraan om deze uit rubberwood te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
omwille van de stabiliteit staan nu bij mij trapwangen uit rubberwood op de planning
dit is nog massief, maar wel gevingerlast
hoe ga je die platen - waarin het geleverd wordt - verwerken ?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik dacht de kast gewoon met schroeven aan elkaar te bevestigen. Nu, omdat het massief hout is, weet ik niet of dit wel de ideale keuze is ivm de werking van het hout.
Voor een kast zal de werking geen probleem zijn omdat de planken en de zijwanden op dezelfde manier zullen werken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Nu dacht ik eraan om deze uit rubberwood te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Qua dikte dacht ik aan planken van 18mm. Lijkt dit voldoende stevig?
Allereerst welkom,

hoe breed gaat de overspanning worden? 18mm dik kan je vaak een overspanning maken van maximaal 60 á 70 cm, zonder dat de boel gaat doorhangen met een zwaardere lading. Wil je het breder maken, dan kan je ervoor kiezen om aan de onderkant een lat te plaatsen (van hetzelfde hout) van zo'n 5cm hoog. Zo verstevig je de planken tegen doorhangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

anneleen

Nieuw lid
3 jun 2021
5
0
Tienen
Allereerst welkom,

hoe breed gaat de overspanning worden? 18mm dik kan je vaak een overspanning maken van maximaal 60 á 70 cm, zonder dat de boel gaat doorhangen met een zwaardere lading. Wil je het breder maken, dan kan je ervoor kiezen om aan de onderkant een lat te plaatsen (van hetzelfde hout) van zo'n 5cm hoog. Zo verstevig je de planken tegen doorhangen.
De maximale breedte is 120 cm voor sommige planken. Maar ik zou er wel op letten om hier geen al te zware zaken op te zetten (gewone huishoudelijke zaken). Of gaat 120 cm sowieso doorgangen?
 

anneleen

Nieuw lid
3 jun 2021
5
0
Tienen
wederkerige groeten
+ welkom hier als nieuwe collega

wie iets voor de berging maakt, kan zich een foutje veroorloven
daar is het bij mij ooit begonnen
naderhand het hele huis & nog veel meer veroverd

vanaf hier voelen wij ons minder zeker
mogen we een blik op jouw 2D-ontwerp gooien ?
overspanning van hoeveel cm ?
ben je een boekenwurm ?
heb je een metaalhandel ?

omwille van de stabiliteit staan nu bij mij trapwangen uit rubberwood op de planning
dit is nog massief, maar wel gevingerlast
hoe ga je die platen - waarin het geleverd wordt - verwerken ?
Ik heb een 3D ontwerp. Ik voeg het hieronder bij. De bedoeling is om er dus flessen water en dergelijke alsook naaimachine onder andere in op te bergen. Als ik toch wel 12 flessen water op 1 schap wil kunnen plaatsen, moet dit dus wel al zeker 24 kg kunnen dragen.
wederkerige groeten
+ welkom hier als nieuwe collega

wie iets voor de berging maakt, kan zich een foutje veroorloven
daar is het bij mij ooit begonnen
naderhand het hele huis & nog veel meer veroverd

vanaf hier voelen wij ons minder zeker
mogen we een blik op jouw 2D-ontwerp gooien ?
overspanning van hoeveel cm ?
ben je een boekenwurm ?
heb je een metaalhandel ?

omwille van de stabiliteit staan nu bij mij trapwangen uit rubberwood op de planning
dit is nog massief, maar wel gevingerlast
hoe ga je die platen - waarin het geleverd wordt - verwerken ?
In bijlage de plannetjes. De bedoeling is dat er huishoudelijke zaken in worden opgezegd, maar ook flessen water e.d.. Als ik dus 12 flessen water op 1 schap wil plaatsen, moet deze minstens 24 kg kunnen dragen. Dat is van de redenen waarom ik de kasten zelf zou maken, en minder voorstander ben van de Zweedse gekende kasten. Ik vermoed dat deze planken na een tijdje zeker zullen doorhangen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210604-205421_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210604-205421_Samsung Internet.jpg
    35,2 KB · Weergaven: 12
  • Screenshot_20210604-205433_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210604-205433_Samsung Internet.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 12

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik toch wel 12 flessen water op 1 schap wil kunnen plaatsen, moet dit dus wel al zeker 24 kg kunnen dragen.
die 24 kg flessen zou ik onderaan zetten om mij niet te overheffen
de bodemplaat kan altijd wat meer dragen
je kan zelfs 2 pakken boven mekaar zetten
is nog beter dan ze bovenop een schap te plaatsen

boor ook de schappen voor

120 cm zal snel te breed blijken

hoekkast ?
je kan er schappen in L-vorm in steken
 

anneleen

Nieuw lid
3 jun 2021
5
0
Tienen
die 24 kg flessen zou ik onderaan zetten om mij niet te overheffen
de bodemplaat kan altijd wat meer dragen
je kan zelfs 2 pakken boven mekaar zetten
is nog beter dan ze bovenop een schap te plaatsen

boor ook de schappen voor

120 cm zal snel te breed blijken

hoekkast ?
je kan er schappen in L-vorm in steken
Beste,

zou het nodig zijn om een achterwand in de kast te maken? De kast kom in principe tegen de muur te staan. Heeft een achterwand bij een rubberwoodkast veel meerwaarde? Is de kast dan stevigere?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Een achterwand in en kast zorgt voor de stabiliteit. Dat de kast overeind (haaks) blijft staan en niet opzij zakt en een parallellogram wordt. (Ooit geprobeerd een IKEA-kast te bouwen en deze rechtop te zetten voordat de achterwand erin zat? Die fout maak je maar 1 keer...)
Dus of het nodig is, hangt er vanaf of je de kast aan de muur verankert of dat deze los komt te staan.
Als deze aan de muur wordt verankerd (zowel onder als boven) kan deze niet opzij zakken en is dus geen achterwand nodig. Als deze los staat, is een versteviging nodig, dan is een achterwand de meest makkelijke, maar een kruis wordt ook wel toegepast. En die achterwand hoeft helemaal niet zo dik te zijn; het gaat erom dat hij voorkomt dat de kast scheef zakt. Voordeel bij een iets dikkere achterwand is wel dat je de liggende planken (als je die tenminste op een vaste hoogte wilt maken) daar ook aan kunt verbinden waardoor die minder snel zullen doorbuigen, in ieder geval achteraan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou het nodig zijn om een achterwand in de kast te maken?
ja & nee
hangt van de stijfheid van je kast af
ben het met @klusrob eens
verankeren, staven in diagonaal of een achterwand komen de stabiliteit ten goede
heb je schabben van 120 cm (oei !?), dan kan je die met de achterwand ondersteunen
de achterwand kan je in een groef zetten (moeilijkste), in een sponning in de zijwanden, of gewoon op de zijwanden schroeven (als je het mooi vindt dat die zichtbaar blijft)
staat de kast er al ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.