Rouwdouwer uit Almere

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Ik ben vandaag lid geworden van Woodworking.nl
Uiteraard had ik wel eens op de diverse forums gekeken omdat ik daar via via op terecht kwam.
Ik ben een werkplaatsje aan het inrichten, ik wil uiteindelijk wat meubels en een keuken kunnen gaan maken

Na allerlei (amerikaanse) filmpjes op youtube te hebben gezien heb ik een dewalt cirkelzaag aangeschaft.
Dit was een teleurstelling, de machine is sterk genoeg maar maakt een vreselijke herrie en is uiteindelijk te klein om datgeen te doen wat ik wil.

Ik heb daarom een Startrite cirkelzaag aangeschaft, volgens mij het kleinste model dat er is, zie de foto's.
Kan iemand mij vertellen welk type dit is?
Het werkblad is ongeveer 56cm diep en ongeveer 58.5 cm breed.
Het stangenstelsel waar de geleider op loopt is ongeveer 25mm rond.
Volgens de verkoper zit er een 2.5 PK motor in, deze werkt op 230Volt.

Het is een beetje een project, maar ik wil er wel mee gaan werken.
Mijn bedoeling is om hier een geleider op te zetten van VSCTools, maar deze is niet meer leverbaar.
Ik heb allerlei info over de Fence en de rails verzameld en ik denk kan dit hier in Almere wel laten maken.

Ik heb, ook via het bekijken van dit forum, een website gevonden, Machinesparesltd gevonden, zit ergens in Engeland.
Zij verkopen een en ander aan onderdelen, maar uiteraard moet ik dan eerst weten welk type zaag ik heb.
Het zou ook fijn zijn als iemand een tekening heeft van een startrite zaag

Wat de rest van mijn werkplaats(je) betreft, ik heb een schuurmachine aangeschaft, bij HBM, een stationaire bandschuurmachine, de HBM 200.
Ik heb het showroom model gekocht met een leuke korting.
Overigens worden deze machines ook onder andere merknamen verkocht, ik heb ook een "Bernardo" gezien bijvoorbeeld.

Verder heb ik een afkortzaag van Dewalt aangeschaft en heb ik een Triton freesmachine gekocht.
Ik heb een freesplaat van Kregg gekocht voor de Triton, en een Kregg Fence, maar ben nog niet toegekomen aan het maken van een freestafel.

Het enige wat inmiddels echt klaar is, is de afzuiging.
Ik heb een oude stationaire zakkenafuiger gekocht, een 2PK uitvoering.
Daarvan heb ik alleen de afzuiger zelf gebruikt.
Verder heb ik een Super XL Dust Deputy Cycloon (Onaida) aangeschaft, en zo een systeem gebouwd met filterkast en opslag.
Dit werkt perfect, ik heb Spiropijp gebruikt, 125mm voor de hoofdleiding en 100mm naar de machines toe.
De afsluiters (schuiven) heb ik via Tendo Tools en ook dat werkt prima.
Uiteraard moet ik nog een aansluiting maken voor de Startrite, maar dan moet eerst de zaag zelf klaar zijn.

Kortom, mijn werkplaats(je) is nog in opbouw....

Ik hoop hier informatie en tips vandaan te krijgen, en misschien kan ik ook een bijdrage leveren...
 

Bijlagen

  • Startrite1.jpg
    Startrite1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 44
  • Startrite2.jpg
    Startrite2.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en HenkG

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Welkom. Die startrite is een leuke machine. Wat is er mis met je langsgeleider (fence)? Ik denk dat als je er een bak overheen zet je er prima mee kan werken. Wil je echt iets heel moois kijk dan bij incra TS Momenteel heel slecht leverbaar. (gereedschappro, dieter schmid feine werkzeuge) Ik denk dat de prijs van het incra gebeuren hoger is dan wat je voor je zaag betaald hebt.
Je kunt ook nog deze zoekterm invoeren: biesemeyer fence plans In de usa standaard te koop hier dacht ik niet.
Als je een nieuwe de walt zaag hebt gekocht kan het zijn dat de koolborstels nog moeten inlopen en dat kan ook meer geluid geven.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Hallo Wim,

De incra fence heb ik bij Hooked On Wood gezien, kost inderdaad meer als ik voor de zaag betaald heb.

Wat betreft de dewalt, behalve de herrie is het werkblad van de zaag te klein.
Als je er een verstekgeleider op wilt gebruiken dan kan je maximaal 4cm breed materiaal zagen.
Als je de geleider verder naar je toe haalt voor een bredere lijst dan valt deze van de tafel af.
Kan ook liggen aan de afstand van de gleuf tot de zaag, deze is bij mijn Startrite kleiner.
Bij gebruik van dezelfde geleider kan ik 11cm breed materiaal in verstek (45gr.) zagen.

De langs geleider van de Startrite heeft speling, als ik deze naar rechts beweeg en vastzet op b.v. 30cm dan staat de onderzijde op 30cm en de bovenzijde wijkt ongeveer 3 mm naar naar links.
Beweeg ik de geleider naar links, b.v. van 50cm naar 30cm dan wijkt de bovenzijde ongeveer 3mm naar rechts.
Het gietijzeren stuk aan de voorzijde, daar waar het tandwieltje inzit, heeft t.o.v. de ronde buis al speling.
Ik zou niet weten wat ik daar aan kan doen, behalve dan dat ik de geleider steeds met de hand recht ga zetten uiteraard.

Wat betreft de tekeningen, daar heb ik al een flinke verzameling van.
De T Square van VSCTools heeft mijn voorkeur vanwege de aluminium balk, daar kunnen allerlei accessoires in.
Een dergelijk stuk aluminium kan je simpel kopen bij Items in Delft.
Ik heb voor de afkortzaag profiel van 40x40mm gekocht, dit d.m.v. slotboutjes vastgezet op het werkblad en een "stopblokje" gemaakt dat met een hendeltje vastgezet kan worden.
Werkt perfect.

Ik ben ZZP'er, elektricien, en werk regelmatig samen met timmerlieden in de bouw en/of afbouw.
De meeste van hen zijn erg tevreden over hun dewalt zaag, maar vinden ook dat de zaag behoorlijk wat herrie maakt.
Ik heb gewoon teveel youtube filmpjes gezien waarin een dewaltzaag was ingebouwd in een werkbank en waar een "cross-cut" slede op gebruikt wordt......
 

houtslager

Actieve deelnemer
Welkom naar het gekkehuis ,jammer dat ik niet erderuit Engeland was, anders heb ik jouw geleider hersteld waarbij je geen last van heeft. Waar zit je in NL > hoe gaat het met de DeWalt ? Heb je tijd om een DOL switch te vervangen en babbel over koffie over hout en electra ?
Groetjes Karl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.