roomba ramp - drempel voor robot stofzuiger

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Hi houtvrinden,

ons nieuwste hulpje in huis is een robot stofzuiger. Omdat deze niet over de dorpel van de keuken kan wil ik een 'roomba ramp' gaan maken.
Een optie is 3d printen, maar het lijkt me mooier om er 1 van hout te maken.
voor de duidelijkheid, het gaat hierom:

1712299020956.png

Hoe kan ik dit het beste en vooral ook veilig maken?
Zelf dacht ik aan de vandiktebank met enkele stukjes hout gelijmd/geplakt onder 1 kant om zo de hellingshoek te krijgen. en dan langzaam tot gewenste dikte schaven.
de tafelzaag lijkt me niet heel veilig.
een bandzaag heb ik niet.

Dank voor het mee denken en indirect schoonhouden van ons huisje :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Manuel80043 en AKarel

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Ik zou gewoon gewoon wat balkjes schuin zagen op de tafelzaag en daarna verlijmen.
Maar is het niet veel leuker om die die roomba te verbouwen net als op de foto maar dan die roomba ertussen Screenshot_20240405_092225_Gallery.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
De aanpak met de vandiktebank lijkt me een goed plan, maar ik zou een lat onder de hele lengte lijmen ipv blokjes. Met blokjes gaat het geheel bij het verlaten van de vandiktebank toch wiebelen denk ik.
Misschien heb je al een experiment gedaan om te kijken wat de hellingshoek kan zijn en hoe goed de stofzuigers drempeltjes kan nemen. Bij de artistimpression in je post vermoed ik namelijk dat de roomba op het hoogste punt vastloopt.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
De aanpak met de vandiktebank lijkt me een goed plan, maar ik zou een lat onder de hele lengte lijmen ipv blokjes. Met blokjes gaat het geheel bij het verlaten van de vandiktebank toch wiebelen denk ik.
Misschien heb je al een experiment gedaan om te kijken wat de hellingshoek kan zijn en hoe goed de stofzuigers drempeltjes kan nemen. Bij de artistimpression in je post vermoed ik namelijk dat de roomba op het hoogste punt vastloopt.

Top! En inderdaad gewoon voor de zekerheid een hele lat eronder.

Op die site staat dat 10 graden voor iedere stofzuiger goed moet zijn. Dus dit wil ik aanhouden.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Voor dergelijke klussen is het gebruikelijk om een hulpstuk te maken/hebben van bv betonplex of een ander glad materiaal dat je in de juiste hoek maakt als alternatieve ondertafel.
.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Dat je stofzuiger een helling van 10 graden kan nemen, zegt niets over de bodemvrijheid. Je krijgt 2 enorme nekkenbrekers. Kan je de dorpel niet gewoon weg halen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zelf dacht ik aan de vandiktebank met enkele stukjes hout gelijmd/geplakt onder 1 kant om zo de hellingshoek te krijgen. en dan langzaam tot gewenste dikte schaven.
zo maak ik ook schietplanken (brood en pizza) - die hebben een nog veel vlakkere helling. En ze moeten in de richting van de helling door de vandiktebank. Jouw drempel kan (moet) loodrecht op de helling er doorheen.

ik doe het overigens niet met latjes maar met een complete ‘mal’ waar de schietplank op ligt. Omdat het handvat vlak is gaat die de messen nooit raken - die zet ik dus met een schroefje vast op de mal.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
trail en error gaat daar mijn aanpak worden denk ik.
de robot kan over een drempel tot 2 cm zonder hulpmiddel.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
123
33
Delft
nee heb ik helaas nog niet.
Goede reden om er een op de kop te tikken :). Met een handschaaf is dit veel sneller gefikst dan je een malletje hebt gemaakt voor welke machine dan ook. Een mal voor een schuine lat schaven of zagen is vaak ook een schuine lat...
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Ik zou er wel een (paar) willen, maar zou niet weten waar ik op moet letten. Volgens mij is de ene stanley ook de andere niet. Dus dat is ook weer een studie op zich. Misschien iets voor een ander topic een keer :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Top! En inderdaad gewoon voor de zekerheid een hele lat eronder.

Op die site staat dat 10 graden voor iedere stofzuiger goed moet zijn. Dus dit wil ik aanhouden.
Denk eraan dat je die lat een beetje schuinte meegeeft, anders tilt de valdiktebank het geheel op (door kanteling op een 'punt') en krijg je het gewenste resultaat niet.
Er is een YT-je van Matt Cremona waarin hij dat uitlegt, nadat hij tegen vermeld probleem opgelopen is.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Het ging uiteindelijk vrij makkelijk.
Om te beginnen heb ik enkele spieën gemaakt van 10 graden en deze op een rest stuk hout geplakt.
Dit stuk SLS hout heb ik door de VVD gehaald om zo de hoek goed te krijgen.

Toen een stuk eiken op het gemaakte hulpstuk geplakt met tapijttape, en wedereom door de VVD tot de gewenste dikte.
Hierna op maat gezaagd, alles geschuurd en de randen vooral iets rond geschuurd om splinters te voorkomen.

IMG_0132.jpg

Als laatste de plank vastgeschroevd op de vloer. Ik weet dat het niet de mooiste manier is, maar we moeten beneden toch nog alles verbouwen dus gewoon even voorboren en verzinken, dan met RVS schroeven op de underlayment ondervloer geschroefd.

Eindresultaat is hier te zien.


IMG_0133.jpg


Oja, de stofzuiger kan hier prima overheen. Ik denk dat zijn zwaartepunt ook dicht bij de aangedreven wielen zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.