Rondingen schuren

Mario75

Nieuw lid
4 jun 2021
1
0
Apeldoorn
Ik ben bezig met het maken van een grote houten trommel (60cm hoog 40cm doorsnee). Ik heb een boomstam uitgehold en in model gemaakt. De rondingen aan de buitenkant kan ik wel met een schuurmachine schuren. Maar de rondingen aan binnenkant wordt een lastige klus. Hebben jullie hier ervaring mee en/of hoe zouden jullie dat doen?

Groet,
Mario
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik zou zelf een schuurtrommel proberen maken, met aan de ene kant een boormachine als aandrijving en aan de andere kant een handvat met een lager of iets dergelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mario75

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1e vraag: moet het echt? Kan de gebruiker er in de trommel bij?
2e vraag: is het mogelijk het uithollen netter te doen? Dat gaat altijd sneller dan schuren. Ga er nog maar eens doorheen met een scherp en bol haalmes, bijvoorbeeld.

schuurrol kan, wat ook kan is schuurschijven met klitteband in een haakse boormachine, 3" doorsnede, dus 75-77 mm, en dan maar schuren, als je met de kettingzaag aan de gang geweest bent: beginnen met korrel 40.

Alternatief is eerst iets als de 'turbo planer' van Arbortech, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mario75

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Als je een haakse slijper hebt, zou je voor de binnenkant een schuine lamellenschijf kunnen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mario75

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.