Rondhout verbindigen pergola

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb ervaring met verbindigen in geschaafd hout, maar welke technieken worden er toegepast voor rondhout?
Het project dat ik voor ogen heb, is een pergola (4x3) van robina palen, alles behalve recht dus.
Wat is de meest stevige verbinding voor de liggers aan de staanders te bevestigen: aan de zijkant met draadstang en moer (foto 1) of op de staanders met inkeping (foto 2) of nog een andere methode?

3c04653f1473bff9caad3e101974d189.png

7_full.jpg
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik heb ervaring met verbindigen in geschaafd hout, maar welke technieken worden er toegepast voor rondhout?
Het project dat ik voor ogen heb, is een pergola (4x3) van robina palen, alles behalve recht dus.
Wat is de meest stevige verbinding voor de liggers aan de staanders te bevestigen: aan de zijkant met draadstang en moer (foto 1) of op de staanders met inkeping (foto 2) of nog een andere methode?

Bekijk bijlage 87352

Bekijk bijlage 87353
Hallo Olivier,
Je bericht is al even geleden dus ik vermoed dat je bouwwerk klaar is. Nu ben ik van plan iets dergelijks te maken en kom op dezelfde vraag.
Wat zijn je ervaringen en hoe heb je het uiteindelijk gedaan?
Groeten Jan
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Het is kastanje geworden i.p.v. robinia. Palen 1/3 in de grond met gestabiliseerd zand en liggers met M12 draadstang verbonden aan de palen. Voor het dak heb ik kastanje afrastering gebruikt die ik heb laten overgroeien met klimplanten, heerlijk schaduwplekje in de zomer.
Dit is een foto net na plaatsing vorig jaar:
IMG_20200614_120926~2.jpg
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Het is kastanje geworden i.p.v. robinia. Palen 1/3 in de grond met gestabiliseerd zand en liggers met M12 draadstang verbonden aan de palen. Voor het dak heb ik kastanje afrastering gebruikt die ik heb laten overgroeien met klimplanten, heerlijk schaduwplekje in de zomer.
Dit is een foto net na plaatsing vorig jaar:
Bekijk bijlage 111017
Ziet er strak uit Olivier. En stevig ook lijkt me. Dankjewel voor je antwoord. Ik ga aan de gang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.