Ronde binnenhoeken tussen zijkant en bodem van Bruynzeel keuken kastjes

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik ben erg gecharmeerd van de oude Bruynzeel keuken bovenkastjes. Bij deze kastjes zijn de hoeken tussen de zijkanten en boven en onderkant afgerond binnen in de kastjes. Zo zijn er geen scherpe hoeken die lastig schoon te maken zijn. Tegenwoordig heet dat een (epoxy) fillet, maar de straal is best groot. Weten jullie hoe dat gemaakt is en hebben jullie een idee hoe je dat zelf zou maken? Buitenhoeken afronden is makkelijk, maar binennhoeken...?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Frezen? Hoe is zo'n piet zwart kasje opgebouwd? Het deurtje was volgens mij van plex, de onderkastjes volgens mij een beuken frame met masonite. Maar ik heb niet echt een herinnering aan bovenkastjes. Meestal zat er aan elke kant van de geiser zo'n beuken rekje met haakjes.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Hier wordt er een stel aangeboden. Het lijkt me dat zo'n kastje maken veel leuker werk is dan een oude opknappen. Het lijkt zwaar plaatmateriaal. Ik begrijp niet precies hoe je het zou kunnen frezen.

 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik zou ook gewoon alleen het deurtje ronde hoeken kunnen geven. Dat de binnenhoeken rond zijn kun je niet echt zien als het kastje dicht is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik begrijp niet precies hoe je het zou kunnen frezen.
mocht ik daar aan beginnen - maar ik heb het nog nooit gedaan - dan zou ik starten met het maken van een rechthoek op basis van 4 latten met een rechthoekige doorsnede
in de binnenhoeken 3-hoeken verlijmen
nadien met behulp van een rechthoekige mal, die ofwel groter ofwel kleiner dan de binnenrechthoek is, de binnenzijde uitfrezen
het voordeel aan het kastje in het voorbeeld is dat het gelakt is, waardoor je er gerust schroeven door kan draaien om het vast te zetten, en nadien de schroefgaten opvullen + schuren
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Gegeven dat zo'n kastje uit de jaren 50 is, wat voor plaatmateriaal zou dan gebruikt zijn hiervoor?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Wat ik er zo over kan vinden, zijn alle kastjes opgebouwd uit een beukenhouten frame met multiplex panelen.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Wat ik er zo over kan vinden, zijn alle kastjes opgebouwd uit een beukenhouten frame met multiplex panelen.
Hoi, het is me niet helemaal duidelijk wat bij deze kastjes dan het frame is en wat de panelen. Zijn de zij- onder- en bovenkant hol en opgebouwd als een bekleed frame? Ik zou denken dat het massief is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De stijlen zijn beukenhout en lopen door tot de onderkant van de kast. Bij de onderkasten zit hier alleen aan de buitenkant een multiplex paneel in. Hoe de bovenkasten aan de binnenkant opgebouwd zijn heb ik nog nergens kunnen vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.