Rommelmarkt pikhouweeltje opknappen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Weet het niet meer precies, maar volgens mij voor enkele losse euro's meegenomen van een rommelmarkt een tijd terug, en toen lag het hier een tijdje te liggen.

20230618_140949.jpg

Ik gooide hem dus bij de bak azijn die ik toch al had voor wat andere projecten, maar ondanks dat de roestlaag eraf was, werd hij er niet mooier op. Erg grauw en veel putten, dus ik heb er een slijptol met een korrel 40 lamellenschijf op gebruikt (nou, twee stuks eigenlijk, en een vijl) om het ergste eraf te halen.

20230628_200901.jpg

Nee, alle putten zijn niet weg, maar ik wilde het ding niet terugschaven tot formaat david de kabouter, dus dit was het resultaat. Daarna gestookt en in de olie gegooid:

20230628_205355.jpg

Volgende stap is een handvat. Ik besloot een traditioneel punthandvat te maken waarbij het houweel van onder naar boven op de steel geschoven word, zodat het er eigenlijk gewoon niet af kan zwaaien. Ik begon dus met een balk essen:


20230629_132254.jpg

en met behulp van een ingezaagd stuk vuren om hem schuin te kunnen leggen ging ik aan de slag met de reischaaf:

20230629_133247.jpg

ik had de binnen- en buitendiameter van het gat in het houweel afgetekend op de kop van het hout om zo te pogen te lijn te benaderen. Ik heb eerst een dunne kant gemaakt aan de onderzijde (spits toelopend dus) en toen even passen:

20230629_140510.jpg

toen was het een kwestie van steeds de kop erop drukken en kijken waar de zwarte sporen achterbleven op de steel en die lijn wegschaven.

20230629_144546.jpg
1688047239228.png

Op een gegeven moment overgestapt op mijn stanley no.4 en zo langzaam doorgewerkt, steeds de kop erop en eraf, tot ik de kop bijna tot het eind door kon slaan. Daarna met grof geweld naar het einde geslagen (het moest wel vast zitten natuurlijk). Ondanks dat ik hem er echt op moet slaan, had ik toch kieren bovenop, dus ik heb er een hele serie essen wiggen tussen geslagen voor de zekerheid. Daarna de steel grof geraspt en geschuurd op korrel 80 tot het een uniforme vorm kreeg.

Om zeker te weten dat de boel lekker vast zit, de kop met de vastgeslagen wiggen in de olie gezet, en dat laat ik een nacht zo intrekken zodat het hout gaat zwellen. Last but not least zal ik morgen nog een of twee spijkers in de kop slaan om het hout nog iets verder te doen klemmen en daarna ga ik de steel verder schuren en afwerken.

20230629_154134.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Zit ie nou niet verkeerd om op de steel?
Of vertekend het nu zo erg op de foto?
Foto 6.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.