Roldeurtjes maken

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
11
2
Schagen
Voor een kast, die ik nog moet maken, wil ik roldeurtjes van massief eiken maken. Helaas kan ik 1,2,3 niet iets vinden, heeft iemand een idee hoe deze gemaakt moeten worden? Tekeningen zijn dan erg welkom.
Alvast bedankt voor de hulp.
Geerhard
 
  • Leuk
Waarderingen: Balk

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
De uitdaging was (een jaar geleden) de juiste freesjes zien te krijgen. Uiteindelijk heb ik iets van Rockler besteld en over laten komen uit de US - dat zijn deze: https://www.rockler.com/tambour-router-bit-set

De opties hier in nederland/europa waren er niet of niet mooi.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-12-02 at 16.20.38.jpeg
    WhatsApp Image 2023-12-02 at 16.20.38.jpeg
    162,6 KB · Weergaven: 63
  • WhatsApp Image 2023-12-02 at 16.21.13.jpeg
    WhatsApp Image 2023-12-02 at 16.21.13.jpeg
    138,5 KB · Weergaven: 64
  • WhatsApp Image 2023-12-02 at 16.21.40.jpeg
    WhatsApp Image 2023-12-02 at 16.21.40.jpeg
    93,9 KB · Weergaven: 66

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ziet er mooi uit! Zou ook wel graag een filmpje willen zien hoe dat allemaal rolt ;)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
zoek ook effe verder op dit forum met als trefwoorden : tamboer, tambour, roldeur

niks nodig van Rockler maar gewoon halfronde latjes op een stuk stof lijmen, aan onder- en bovenkant een profieltje frezen dat in een groef kan glijden
 
  • Leuk
Waarderingen: qvans en LukeB2530

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
11
2
Schagen
Zie mijn bijdrage van 2 mei 2019
Dank voor je antwoord en een slim idee om een remkabeltje te gebruiken, ziet er mooi uit. Wel veel werk om het te maken, maar zoals ik al zei, het ziet er erg mooi uit. Het vrezen ziet er ook slim uit, ik heb weinig zin om dure vrezen (Rockler) te kopen die ik zelden ga gebruiken. Een bol en hol freesje geeft ook mooie resultaten.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Mocht je een gelijkmatig en strak gelijnd rolluik willen maken, bestaande uit rechthoekige latjes dan zou je dat zo kunnen doen.
Schaaf voldoende hout netjes van dikte, zodat deze diktemaat gelijk is aan de gewenste breedte van de latjes in het rolluik. Maak een duidelijke paring over de breedte van geschaafde delen en zaag nu vervolgens het geschaafde hout op in dunne strips, iets dikker dan de uiteindelijke diktemaat van je rolluik.
Mbv de paring de gezaagde latjes op volgorde op een plaat leggen, en wel zo dat de reeds geschaafde kanten tegen elkaar aan liggen. Mocht je een wild getekend rolluik wensen dan juist alles zoveel mogelijk door elkaar halen. Span vervolgens alle latjes op mbv 2 even dikke latjes die je vast schroeft met wat even dikke wiggen. Dan hele oppervlak van hout en canvas insmeren met contactlijm oid, laten drogen en canvas aanbrengen. Door het opspannen zaten er vrijwel zeker geen kieren tussen de latjes, waardoor er geen of bijna geen lijm tussen de latjes geraakt is en kun je het paneel na het lossen hierop controleren, door elk latje individueel precies op de rand van een tafel even te laten scharnieren. Enige druk van het nog niet beproefde deel van het paneel op de tafel is wel veilig, mocht er toch wat lijm tussen zitten. Dan kun je van de voorkant de zaagsnedes wegschuren. Na het op maat zagen kun je de randen nu op gewenste dikte schuren, mbv klosje met zelfde groefmaat als je kast.
Blijft er nog een zeer meditatieve klus namelijk het breken van de 2 lange kanten in het zicht van elk latje. Met een scherpe en goed afgestelde sponningschaaf is dit natuurlijk goed te doen, bijvoorbeeld weer aan de rand van een tafel, maar niet iets voor 10 voor 5 's middags.......
 
  • Leuk
Waarderingen: Geerhard

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.