Robland Z400 X1

Jvh

Nieuw lid
20 jun 2021
5
0
België
Hallo, heeft er iemand ervaring met de Robland Z400 X1 paneelzaag?
Ik overweeg het om er mij zo een aan te schaffen.
Is dit een aanrader?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Hangt er vanaf. Als je een schuurmachine zoekt zou ik niet deze Robland kopen.
Maw zonder informatie over wat je er mee wil doen en wat voor jou belangrijke eigenschappen zijn van een formaatzaag is dit een lastige vraag om te beantwoorden.
 
  • Haha
Waarderingen: Johannes77

Jvh

Nieuw lid
20 jun 2021
5
0
België
Hangt er vanaf. Als je een schuurmachine zoekt zou ik niet deze Robland kopen.
Maw zonder informatie over wat je er mee wil doen en wat voor jou belangrijke eigenschappen zijn van een formaatzaag is dit een lastige vraag om te beantwoorden.
Nu sta ik met een paneelzaag die niet gestuurd is.
Ik doe algemeen schrijnwerk, dus zowel plaatmateriaal als massief.
Gewoon qua werkgemak wil ik overstappen naar een gestuurde.
De andere optie is een casadei xenia 40, deze is wel een stuk duurder.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Voor zover mijn kennis reikt: Robland wordt hier meestal niet geadviseerd als je er vol productie mee moet draaien. Wel weer voor de hobby, of wat meer incidenteel professioneel gebruik. Als het gaat om meer werkgemak, dan is Robland meestal niet de eerste keus.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
op zijn minst een aanlokkelijke prijs
én scm trek ik niet in twijfel
(de naam 'minimax' wel - wat een draak !)
heeft er iemand ervaring met de Robland Z400 X1 paneelzaag?
ik zou parallel aan woodworking rechtstreeks de vraag aan robland.com of aan de leverancier van je huidige roblands stellen
maw wat zijn hun recente klanten voor deze machine ?

bijkomende bedenking: ik denk dat je nu een zaag-frees-combi hebt => wat ga je daar mee doen ?
 

Jvh

Nieuw lid
20 jun 2021
5
0
België
op zijn minst een aanlokkelijke prijs
én scm trek ik niet in twijfel
(de naam 'minimax' wel - wat een draak !)

ik zou parallel aan woodworking rechtstreeks de vraag aan robland.com of aan de leverancier van je huidige roblands stellen
maw wat zijn hun recente klanten voor deze machine ?

bijkomende bedenking: ik denk dat je nu een zaag-frees-combi hebt => wat ga je daar mee doen ?
Ik kan de scm eventueel eens navragen, van mijn leverancier die robland of casadei verdeelt ben ik echt wel tevreden.
Momenteel heb ik alles apart, mijn topie is van casadei en vlak-vandikte van robland, waar ik allebei tevreden van ben.
Afplakker is dan weer van scm, daar kan ik ook niets van zeggen.
Ik vind het een moeilijke keuze, verschil tussen de robland en casadei is +/- € 5000,00
Ik weet niet of het de moeite is om die meerprijs eraan te geven.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan de scm eventueel eens navragen, van mijn leverancier die robland of casadei verdeelt ben ik echt wel tevreden.
Momenteel heb ik alles apart, mijn topie is van casadei en vlak-vandikte van robland, waar ik allebei tevreden van ben.
Afplakker is dan weer van scm, daar kan ik ook niets van zeggen.
Ik vind het een moeilijke keuze, verschil tussen de robland en casadei is +/- € 5000,00
Ik weet niet of het de moeite is om die meerprijs eraan te geven.
vergelijkingen tussen machines kan ik niet maken
in jouw streek zijn er voldoende aanbieders van zelfs dezelfde machines
dus zou ik mij niet aan 1 leverancier gebonden voelen
een leverancier die mij voor een bepaalde machine naar verschillende tevreden klanten kan sturen, krijgt mijn voorkeur
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan de scm eventueel eens navragen, van mijn leverancier die robland of casadei verdeelt ben ik echt wel tevreden.
in oost-vlaanderen en antwerpen ken ik leveranciers die zowel scm als robland verdelen
die moeten jou het verschil tussen beide kunnen uitleggen
robland is waarschijnlijk de goedkoopste
goedkoopst betekent niet slecht
er is altijd duurder en beter
hangt er van af welke toeters en bellen je er op wilt
casadei is mij te onbekend
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Die robland paneelzagen zijn hier zowat de standaard bij startende zelfstandigen. Zijn voor hun prijs héél goede machines, heb geen ervaring met de sturing op de assen.

Over de vergelijking tussen SCM & Casadeï: goed uitkijken en je niet laten misleiden. Ze zijn beide zeer goed, en de standaardmachines komen nagenoeg uit dezelfde fabriek: soms bij wijze van spreke enkel de kleur die verschilt. Heb me laten vertellen dat het een kwestie van marketing is: SCM wordt exclusiever verdeelt door een beperkt aantal handelaars. Casadeï weer door andere.... maar vergelijk de machines eens en zoek de verschillen;).
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@brt Dat is niet helemaal waar SCM en Casadeï delen een gedeelte van hun "onderdelen", maar zover ik weet geen complete machines. Dus bv het metalen karkas van een zaagtafel of vandikteschuurmachine is hetzelfde, maar (delen van) de aandrijving, (digitale) aansturing is anders.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat er tussen scm en casadei een verband bestaat, vermoedde ik reeds, omdat ik mij vaag herinnerde dat 1 van mijn machineleveranciers mij ooit vermeld had dat ie scm niet rechtstreeks aan kon kopen, maar wel casadei - dat tot dezelfde groep behoort (of zou behoren)
mijn andere vermoeden is dat scm nog duurder dan de casadei uit zal vallen, maar je weet nooit
vermits jouw leveranciers zowel robland, casadei als scm leveren, is het een kwestie van gewoon de vraag te stellen
nadien is het een kwestie van vertrouwen + financiële afweging
als geen enkel lid zich als bezitter van de Z400 X1 meldt, kan je enkel die weg bewandelen
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
@brt Dat is niet helemaal waar SCM en Casadeï delen een gedeelte van hun "onderdelen", maar zover ik weet geen complete machines. Dus bv het metalen karkas van een zaagtafel of vandikteschuurmachine is hetzelfde, maar (delen van) de aandrijving, (digitale) aansturing is anders.
OK, was misschien wat overdreven. Ik heb een paar jaar geleden een paar machines (topie, vlak vandikte & een topie zaag) vergeleken, en dat ware nagenoeg kopiëen. Zelfde frame, zelfde zaag- en freesaggregaat, zelfde loopwagen, zelfde ontwerp, zelfde geleidingen, schakelaars beetje anders, handgreepje hier en daar iets anders.....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Voor zover mijn kennis reikt: Robland wordt hier meestal niet geadviseerd als je er vol productie mee moet draaien. Wel weer voor de hobby, of wat meer incidenteel professioneel gebruik. Als het gaat om meer werkgemak, dan is Robland meestal niet de eerste keus.
Dat mag volgens mij toch wat genuanceerd worden. Robland maakt ondertussen een heel gamma van kleine combinées tot zwaardere professionele machines. Je kan een paneelzaag of hun 120 topie of de vlak vandikte van 50cm breed onmogelijk vergelijken met hun kleinere combinatiemachines. Dat zou ongeveer hetzelfde zijn dan een hammer machine vergelijken met de 900 serie van Felder..... Prijs-kwaliteit zijn ze echt wel goed, maar ik heb nooit op een machine met gestuurde assen gewerkt (wel op de combi's en op een paneelzaag Z3200).

Versta mij ook weer niet verkeerd, als de portemonee het kan veroorloven zou ik ook een Altendorf of Martin of SCM kiezen. Maar het volledige robland gamma afdoen als hobbymachines is ook niet correct.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.