Robland x31 zaag afzuiging

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Hallo mede hobbyisten.

Ik heb een robland x31 weten te bemachtigen. Nu kan er een afzuiging op de beschermkap, maar wordt die ook door jullie gebruikt, en waar laat je de slang zonder er hinder van te vinden. Koppelstuk komt boven de gietijzerenplaat uit. Die zou je dus telkens moeten verwijderen bij andere werkzaamheden als de zaag moet zakken? Tevens lijkt het mij niet handig als de slang tegen het te zagen hout aan komt.

Hoe gebruiken jullie de zaag???

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Slang ophangen aan het plafond.
Is een van de nadelen van een combinatiemachine. Wil je dit ombouwen niet, dan moet je voor losse machines gaan. Ik zet er een stofzuiger op. Maar enkel als ik veel moet zagen (vooral schulpen geeft veel spaanders onder de kap). Een beetje stof wat rondvliegt geeft voor mij niet. Het is uiteindelijk een werkplaats en het is bij mij meestal stoffig. Als ik gedaan heb met de borstel rond en klaar. Wie geen stof wil in zijn werkplaats heeft naar mijn mening de verkeerde hobby gekozen.

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Stof geeft het uiteraard, maar alles wat de zak in kan is meegenomen 😁.

Aansluiting voor de onderafzuiging zat er niet bij, die verloop van 60 naar 100 ben ik nu aan het maken.

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Dat koppelstuk is nou net niet. Het is een verloop van 100 buitenkant naar 60, de slang naar onderkant zaag.

Bijlagen

• 16116065035877287666387372605830.jpg
    16116065035877287666387372605830.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 13

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Precies.

Dat stuk krijg ik wel voor elkaar. Ik ben met rvs plaat aan het walsen.😊.

Het vraagstuk is eigenlijk hoe men met de afzuiging van de beschermkap om gaat. Of daar nog handige oplossingen voor zijn.

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Afgelopen zaterdag de machine opgehaald, ik moet het nog beleven. Er staan voor de toekomst meranti kozijnen op de planning en dat kan nog al een fijne stof geven. De afzuiging is met krachtstroom, dat wil nog niet zeggen dat ie alles weg zuigt.🤔

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.947
1.182
Leeuwarden
De afvoer op de kap werkt alleen als je er een afzonderlijke werkplaats stofzuiger op zet. Ik had indertijd op mijn Robland een aftakking van de spanenzuiger, maar die deed niks, dus altijd zonder gewerkt. Is op mijn huidige Hammer beter opgelost...

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Dat vermoeden had ik al Athanor.
Dat hulpstuk heb ik er wel bij, maar dan ga ik de pijp niet aanpassen. Externe stofzuiger die ik toch heb is dan dus een beter oplossing. Mocht het wenselijk zijn.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Hier hangt inderdaad de bovenkap al heel lang aan zijn haakje aan de muur. Veel te veel moeite om hem ieder keer te monteren, en het zicht op de zaag is te beperkt vind ik.
Geeft wel iets meer rondvliegend stof, maar het valt mee.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.