robland x31 afstellen zaagwagen 90°

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
168
7
goeie dag iedereen,

Hoe stellen jullie de wagen van de paneelzaag in op 90°?
Mijn robland heeft geen vaste aanslag die steeds 90° is.
Hebben jullie hiervoor een mal gemaakt of tips?
Steeds met de winkelhaak nazien geeft ook geen garantie op een hoek van 90° heb ik al gemerkt ...

robland.jpg

Groetjes
Jan Mangelschots

jorisvh

Post veel
niet specifiek voor de X31, maar om de dwarsgeleider te stellen tov de rolwagen zodat je haaks zaagt gebruik ik de 5 sneden methode.
je neemt een ongeveer vierkante plaat.
je zaagt van elke zijde een fractie af waarbij je telkens de plaat roteert zodat de net gezaagde kant tegen de geleider komt (in dit geval, met aanslag achteraan, dus wijzerzin)
de 5de keer zaag je een strookje van 1 cm af.
het verschil in breedte van dit strookje over de lengte geeft de afwijking x4.
als het strookje van 10 naar 12mm gaat over een lengte van 1m, heb je een afwijking van 0,5mm per meter.
dan moet je de aanslag dus 0,5mm naar voor of achter brengen op 1m van het zaagblad.

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
De geleiders van de wagen zijn te stellen en de aanslag van de alu profiel, welke bedoel je??

De lager rollen aan de wagen kun je ook wat mee doen.

Alles op elkaar afstemmen is wel een werkje.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Voor het afstellen van de roltafel moeten eerst de geleiders zuiver gesteld worden. De geleider moet exact parallel aan het zaagblad staan. Dat is niet simpel. Er bestaat een hulpstuk voor dat in de groef in de zaagtafel past. Zonder dit hulpstuk is het zeer moeilijk om juist af te stellen want behalve parallel moet de geleider ook de juiste hoogte hebben.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
207
88
Zaanstreek
Ik heb ook dat ik regelmatig (door ruimtegebrek) de langsgeleider van de roltafel haal. Als hij dan teruggezet wordt, weet je niet zeker of hij haaks staat.

Felder heeft hier wat op bedacht (altijd goed, degelijke Oosterijkse engineering) maar is daarna nog verbeterd door Marius Hornberger - een bekend "nerd"bouwer op Youtube.

Ik ben van plan een soortgelijk systeempje op mijn Harvey zaag te maken om mijn lineaal altijd op dezelfde plek terug te kunnen zetten.

1) in de groef op de roltafel een vaste aanslag vastmaken (kan zo'n klemblok zijn, of een 3D-printje bijvoorbeeld.
2) een verstelbare, maar vast te zetten, aanslag aan de zijkant. hierdoor tik je de geleider tegen de vaste aanslag in de groef, en daarna tegen die tweede. Altijd raak! :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.