Robland lx of x31

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Volgens mij in de huidige praktijk geen verschil. Ik vermoed dat er vroeger een combinatiemachine geweest is zonder swingarm en oplegtafel en dat die de x31 werd genoemd. De L was dan een verwijzing naar de uitgebreidere machine. 31 staat voor de schaafbreedte. De echte X31 zul je dan bij hele oude groene machines misschien nog tegenkomen. Ik had voorheen en LX31 grijze combi.

Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Precies wat je zegt Fons. Alleen zo oud zijn ze nog niet. Die wit/grijze zijn er in LX en X. KIjk even bij iemand als MIBO machines of Den Hertog machines op marktplaats.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ervaring is een persoonlijk iets. Op dit forum zitten voor en tegenstanders. Mij maakt het niet uit ik kan met veel machines overweg. Je kan ook de zoekfunctie gebruiken.
 

Berend-Jan

Nieuw lid
7 jan 2021
17
1
43
Apeldoorn

Ik zie een oudere advertentie,prachtige machine in mijn eigen dorpje😥
Deze was prachtig geweest
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een X 31 gehad. Niets mis met deze machine. Het belangrijkste punt is het afstellen van de geleiders van de roltafel. Deze waren bij mij verschoven waardoor de tafel niet meer parallel liep met het zaagblad. Haaks zagen lukt dan niet meer. Bij aankoop is dit wel te controleren. De geleiders kunnen probleemloos nagesteld worden, maar dan heb je hulpstukken nodig. Je gaat waarschijnlijk dus iemand moet vragen om de machine af te stellen, iets waarvoor je waarschijnlijk toch een paar honderd euro voor kwijt gaat zijn.
Die machines zijn niet de hoofdprijs waard. Prijzen variëren tussen 1500 euro voor de oudere (groene) machines tot 3000 voor recente, grijze.
Kijk ook even wat er van toebehoren bij zit. Zaagbladen, freeskop, langgatboormachine...
Freeskop met wisselmessen is vaak nog oud model wat mogelijk niet het meest veilige is.
Staar je dus niet blind op die toebehoren
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.