Robland k26

Ruudd

Nieuw lid
22 okt 2022
3
0
Heerlen
Ik heb sinds kort een robland k26. Helaas zat er geen afstelmal bij voor de schaafmessen. Kan ik deze ergens nog krijgen? Ik heb begrepen dat de universele instelmallen ( die met magneetjes en instelschroefjes) niet voor deze machine geschikt is, omdat de messen omhoog gehouden worden door veren.

Gr
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.217
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

het kan ook zonder mal of magneten
zelf gebruik ik de afvoertafel als richtpunt
daarop leg ik een stuk vlakke plaat dat minder breed is dan de afstand tussen de 2 buitenste bouten in de as
voor elk mes draai ik de as tot het mes het minst uitsteekt terwijl het de plaat nog raakt
dan draai ik de 2 buitenste bouten vast
later alle andere
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudd

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Ik heb bij mijn robland de veertjes er uit gehaald, de alu afstel mal vond ik maar zo,zo. Via internet deze afstellers gekocht. Om beschadiging van de snijkant te voorkomen heb ik op de magneetjes (latoenkoper, of zo iets) geplakt van 0,5mm dik. De magneten zijn daar sterk genoeg voor.
 

Bijlagen

  • 20220130_152240.jpg
    20220130_152240.jpg
    62 KB · Weergaven: 19
  • 20220130_152232.jpg
    20220130_152232.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: Ruudd

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.191
2.638
Ik heb ook veren onder de messen zitten, maar dat geeft geen enkel probleem met die zwarte afstel blokjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruudd

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Welk merk afstelblokjes bevelen jullie aan?
Kan ik niet veel over zeggen. Ik ken de andere merken niet, geen ervaring mee. De maat die op de schaalverdeling staat vind ik niet echt van belang. Ik heb ze links en rechts gemarkeerd en de hoogte afgestemd op de evenwijdigheid van de vandikte, dat is mijn basis. Uitloop vlakbank gecontroleerd en die klopt. M.a.w. het hele gebeuren loopt in lijn met elkaar. Inmiddels een paar keer de messen gewisseld met het zelfde resultaat. Dan ben ik tevreden.😊
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.