Robinia (pseudo-Acacia) tuinmeubelen

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Beste forumleden,

ik heb afgelopen week 2 gezaagde Robinia (pseudo acacia) stammen gekocht bij een zagerij. De stammen zijn gezaagd op 48mm dikte. De stammen zijn gezaagd in mei dit jaar en zijn sindsdien opgelat weggelegd onder dak. De zagerij heeft mij aangegeven dat Robinia zeer slecht te drogen is in droogovens omwille van scheurvorming. Mijn bedoeling is om met het hout een aantal tuinmeubelen te gaan maken. Is het hout hiervoor reeds geschikt of dient het verder (wind)droog te zijn alvorens het verwerkbaar is?20201210_112518.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Dat hangt ervan af. Voor de meeste toepassingen zal het hout nog te veel vocht bevatten. Maar je kunt ook groen hout gebruiken voor (buiten)meubels, als je de constructie er maar op aanpast.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Bedankt voor uw reactie. Welke types constructies zijn te vermijden?
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Wat is de uiteindelijke dikte die je voor de meubels gaat gebruiken? 48mm moet minstens 2 jaar drogen in principe als je uitgaat van 10mm per jaar als je rechte, strakke meubels wil. Maar een meer rustieke of natuurlijke stijl kan inderdaad met vers hout zoals hierboven aangegeven.

Trouwens die twee balkjes waar de 3 bolen op steunen daar zou ik mijn voeten niet in de buurt willen :oops:
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
ik heb een aantal stoelen en banken gemaakt van robinia en heb volgende tips: 1 zorg dat hout goed gedroogd (8-10 %) is ook al wordt het buiten gebruikt. 2 zorg dat je foutvrij hout gebruikt; selecteer echt serieus; knoesten en zware wervelingen zijn na 2 jaar duidelijke defecten. 3 met handgereedschap is het moeilijk te bewerken. 48 mm is een wat ongebruikelijke dikte maar misschien goed te gebruiken voor poten en regels als je ze wat breder maakt. Voor zittingen kom je na herzagen op 18 mm, dat kan.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
ik heb een aantal stoelen en banken gemaakt van robinia en heb volgende tips: 1 zorg dat hout goed gedroogd (8-10 %) is ook al wordt het buiten gebruikt. 2 zorg dat je foutvrij hout gebruikt; selecteer echt serieus; knoesten en zware wervelingen zijn na 2 jaar duidelijke defecten. 3 met handgereedschap is het moeilijk te bewerken. 48 mm is een wat ongebruikelijke dikte maar misschien goed te gebruiken voor poten en regels als je ze wat breder maakt. Voor zittingen kom je na herzagen op 18 mm, dat kan.
Waar kocht jij je hout? ben van plan wat stoelen voor buiten te gaan maken en wil graag goed beginnen?

gr, marcel
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Rondhoutveiling, je kan de zagerij van hogendoorn in Lienden vragen of zij wat hebben en anders weten zij misschien wel een adres
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.