RIP Metabo, welkom?

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hallo,

Na tal van topics hier gelezen te hebben ben ik er nog niet uit...
M'n oude METABO OF 1229 heeft de geest gegeven dus ben ik op zoek naar een vervanger.

Ik heb enkele verwachtingen:
- moet te gebruiken zijn met de festool geleiderail (eventueel mits een adapter)
- fijne diepte instelling (daarin was de metabo wel goed)
- wordt regelmatig gebruikt met een kopieerring
- werkbaar uit de hand en sporadisch onder een freestafel
- 12 mm spantang is geen must
- De Metabo was met zijn 1200 watt voor het gros van de zaken krachtig genoeg.

Ik sta voor een opdracht waar ik in onze keuken nogal wat zaagsneden in volkern van 10 mm zal moeten nafrezen. Ook dat dien ik in gedachten te houden. Echter geen idee of kracht hier zo'n grote rol speelt als ik het in kleine stapjes aanpak.

Door voornoemde zaken komt ik al snel bij de Festool OF 1010 of Festool OF 1400.
De 1400 lijkt me de beste keuze maar samen met de geleiderail adapter komt dat op ongeveer 700 euro.
De 1010 heeft dan weer de adapter meegeleverd maar is minder eenvoudig in gebruik door de centreerdoorn en de diepte instelling zou volgens sommigen ook beter kunnen. Onder de freestafel zou hij ook geen held zijn wegens gebrek aan kracht.

Op zich hoeft het geen festool te worden maar ik wens hem regelmatig op de geleiderail te gebruiken. Als ik er dan nog een adapter dien bij te kopen om een ander merk op de rails te laten passen, kom je al snel uit op een hoog kostenplaatje.

Twijfels alom...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de muntjes geen belemmering zijn, zou ik die Festool 1400 kopen, zoals je eigenlijk al van plan was. Heeft zich bewezen. Is een goede compromis tussen kracht en gewicht. Het prijsverschil met een vergelijkbare machine van een ander merk gaat je geen slapeloze nachten bezorgen.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Die muntjes vormen de grote twijfel.
Ik wil gerust wat meer neertellen voor iets dat de moeite waard is maar vraag me af of de Festool of1010 (of een andere) voor mijn werkzaamheden te kort zouden schieten.

je vindt tal van vergelijkingen, cijfertjes,... maar dat zegt niets over de praktijk.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het verschil tussen de 1010 en de 1400 is volgens mij nog geen 200 euro. De 1400 is volgens mij een mooie all round freesmachine. Hij kan wat de 1010 kan en met wat beleid ook wat de 2000 kan. Als je het over 10 jaar bekijkt praat je over een verschil van nog geen 2 euro per maand.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Het verschil tussen de 1010 en de 1400 is volgens mij nog geen 200 euro. De 1400 is volgens mij een mooie all round freesmachine. Hij kan wat de 1010 kan en met wat beleid ook wat de 2000 kan. Als je het over 10 jaar bekijkt praat je over een verschil van nog geen 2 euro per maand.
Ik werk met beide machines. de 1400 vind ik echt een stuk prettiger werken dan de 1010. dus als je budget het toelaat zou ik voor de 1400 gaan.

2 belangrijkste verschillen voor mij zijn.... stofafzuiging, deze werk bij de 1010 gebrekkig maar bij de 1400 erg goed! en het wisselen van bitjes, die ratelfunctie op de 1400 is zoveel prettiger.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
kan ik beamen
staat ook op de 2200
wat een gemak om te wisselen !
Klopt... de 2200 gebruik ik ook en is ook heel goed in z’n klasse. maar dat is wel een hele zware machine als all-rounder en heb ik om die reden ook niet in m’n eerdere antwoord verwerkt
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Morgen maar eens de of 1400 bestellen...
Na ettelijke filmpjes en jullie advies is het wel duidelijk dat het de extra 200 euro waard is.

bedankt voor de reacties allen!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De Triton zou ik nooit nemen, is leuk onder een freestafel. Los in de hand vond ik het een vervelende machine. Slecht te sturen, niet fijn in de hand en erg zwaar. Daarnaast zat de hoogteverstelling bij mij af en toe vast en voelde niet erg solide aan (raar systeem met een draaiknop en een dukknop).

Ik heb toevallig nu 2 jaar de of 1400, wat ik mis is een lampje verder bevalt die uitstekend.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
@Dries Als je geen grotere spantang wenst, wil je dan niet gewoon een nieuwe Metabo? Ik heb dat model ook en hij bevalt me uitstekend. Dat is, na een korte gewenningsperiode na langdurig lichtere Bosch modellen te hebben gebruikt. De enige reden waarom ik nog wel eens een Festool 1400 overweeg is die grote zijhandgreep, daardoor misschien wat stabieler op kanten te gebruiken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
't Is toch de OF 1400 geworden. Net ontvangen.
Lijkt me een redelijke verbetering in vergelijking met m'n oude freesje...
en zoals zo vaak: het aankoopbedrag ben ik al vergeten. Liever op die manier dan met een wrang gevoel zitten als "had ik toch maar iets meer betaald".

Aan allen, bedankt voor de tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ben in iedergeval tevreden met de 1400, of het de meerprijs waard is weet ik niet. Het is voor mij een eenmalige uitgave, dus zoals je zegt dat ben je al snel vergeten.

Veel plezier er mee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.