Heb een vraag over de bevestiging van ringbalken aan staanders.
Ik wil een lichte overkapping maken, geen houten dak maar lichte golfplaten direct op dwarsliggers dus weinig gewicht.
Mijn plan is ongeveer :
1. Balk aan de muur van de schuur met hieraan balkdragers bevestigd waar ik de ringbalk(en) in vastzet.
2. Staanders van 10 X 10.
3. Ringbalk(en) van 5 x 15 (overspanning is ongeveer 260 centimeter).
Ik wil de ringbalken zonder inkepingen aan de staanders bevestigen (wil geen staanders van 15 x 15 gebruiken die ik dan wel zou inkepen) en zie zelf de volgende opties:
Optie 1 : Ringbalk met twee tellerkop schroeven tegen de staander schroeven.
Optie 2 : Ringbalk in een balkdrager laten rusten die aan de staander is bevestigd (zelfde als bij de balk aan de muur).
De ringbalk aan de voorzijde (staat niet op de tekening) wil ik dan op dezelfde manier bevestigen OF schroeven OF balkdragers.
Hou me aanbevolen voor advies :
a. Slecht idee zonder inkepingen van de staanders ?
b. Schroeven (is sterk genoeg) ?
c. Balkdragers gebruiken ?
d. Ieder ander advies welkom.

Ik wil een lichte overkapping maken, geen houten dak maar lichte golfplaten direct op dwarsliggers dus weinig gewicht.
Mijn plan is ongeveer :
1. Balk aan de muur van de schuur met hieraan balkdragers bevestigd waar ik de ringbalk(en) in vastzet.
2. Staanders van 10 X 10.
3. Ringbalk(en) van 5 x 15 (overspanning is ongeveer 260 centimeter).
Ik wil de ringbalken zonder inkepingen aan de staanders bevestigen (wil geen staanders van 15 x 15 gebruiken die ik dan wel zou inkepen) en zie zelf de volgende opties:
Optie 1 : Ringbalk met twee tellerkop schroeven tegen de staander schroeven.
Optie 2 : Ringbalk in een balkdrager laten rusten die aan de staander is bevestigd (zelfde als bij de balk aan de muur).
De ringbalk aan de voorzijde (staat niet op de tekening) wil ik dan op dezelfde manier bevestigen OF schroeven OF balkdragers.
Hou me aanbevolen voor advies :
a. Slecht idee zonder inkepingen van de staanders ?
b. Schroeven (is sterk genoeg) ?
c. Balkdragers gebruiken ?
d. Ieder ander advies welkom.