Reverse boekenkast maken, grootte plankendragers

sugarcool6

Nieuw lid
8 mrt 2021
4
0
5035dbdb
Ik wil een boekenkast maken door een constructie van palen, aan de binnenzijde van de palen plankendragers.

De kast wordt 210 cm breed , 230 cm hoog, diep 60 cm (de planken/panelen zijn dan 60 cm) dus de kast zal inclusief palen (70 mm dik) iets dieper zijn.
De panelen/planken zijn dus 60 cm. Maar de ondersteunende dragers hoe groot moeten die minimaal zijn?
Want de dragers vallen anders dan gewoonlijk aan de voorzijde van de kast (zie de "Reverse kast" ) die je kunt vinden op het internet. Afbeelding hieronder is het plan,
maar dan kleiner en voor mijn slaapkamer.

2018-02-22-124239web (1).jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Dat is nogal een zwakke constructie voor een boekenkast. Die planken worden behoorlijk zwaar belast, en met zijn allen willen ze dan die paal aan de voorkant buigen, totdat ie aan de onderkant wegschiet en het spul op de grond ligt. Normaal gesproken zitten die dragers aan de muur, en muren zijn meestal heel sterk en stijf.
Als je die planken aan de voor en achterkant kunt ondersteunen dan wordt de last alleen naarbeneden, de vloer in afgedragen, en ontstaat er geen buigend moment (misschien een beetje zijwaarts, dus het is ook belangrijk een schoring aan te brengen aan de achterkant van de boekenkast, zoals ook bv bij Lundia kasten).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
De kast wordt 210 cm breed , 230 cm hoog, diep 60 cm (de planken/panelen zijn dan 60 cm) dus de kast zal inclusief palen (70 mm dik) iets dieper zijn.
zoals collega @LFlab aanstipt komt alle druk op de palen aan de voorzijde
liggen/staan hier boeken op, dan wordt dit een gewicht dat de draagkracht en vooral de buigweerstand van de palen overstijgt
je schrijft 'boekenkast'
60 cm diep ? ga je 2 rijen boeken achter mekaar zetten ?
kan uiteraard
dan heb je serieuze dragers nodig
de dragers werken als een hefboom
hoe langer ze zijn, hoe meer ze op de vertikale paal/wand waarop ze bevestigd zijn, duwen
de veiligste opbouw is de dragers op de muur te bevestigen
dat kan zelfs op een paal die je op de muur vastmaakt
wil je de koppen van de dragers niet zien, dan kan je er een paal voor zetten waarin je de koppen laat vallen
zo'n omgekeerde kast is een leuk idee, maar voor boeken zou ik ze niet gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

sugarcool6

Nieuw lid
8 mrt 2021
4
0
5035dbdb
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ja ik dacht daar ook allemaal aan maar door die website van Reverseboekenkast/wand dacht ik...die mijnheer doet het al een tijd en het ziet er best aardig uit,
dus misschien weet die wel wat die doet.

Ik denk ook dat de voorste rij palen naar voren gedrukt wordt zodra de kast wordt gevuld. En de rand van de planken aan de muur krijgt ook krachten te verwerken als de boeken meer naar de muur worden geschoven of er een tweede rij achter wordt gezet.

Met name ook de palen aan de onderzijde gaan toch werken? Want boven zijn ze verbonden met een balk
aan de muur. Maar onder bij de vloer staan de palen niet in verbinding met de muur.

En ik snap heus wel dat je normaliter, traditioneel de rails aan de muur bevestigd en daar de dragers en dan
de planken, ik heb dat vroeger jaren gehad. Maar ik vindt hout mooier en zeker bij deze construktie eenmaal
gevuld met boeken dan is het niet zo'n 'cheap' looking schap systeem maar het ziet er wat beter uit met hout.

Ik heb ook nog niets gebouwd of gekocht en vantevoren win ik advies in om mij heen of van jullie op het web.
Maar door die "Reverse boekenwand" ga je twijfelen en je denkt het lijkt wel te werken. Wat jullie hier allemaal
uitleggen daar moest ik voor een deel ook meteen aan denken.
Vindt het trouwens leuk dat jullie gereageerd hebben.
 

sugarcool6

Nieuw lid
8 mrt 2021
4
0
5035dbdb
Mijn oorspronkelijke ontwerp was een aantal planken van muur tot muur rustend op houten skelet van balken aan de muren.

Maar dan had ik palen aan de voorzijde nodig omdat die planken theoretisch nog naar voren kon 'kiepen' dat zou dan ook de "Reverse" kast benaderen, die ik tot dan toe nog niet had gezien. Bij het zoeken naar hout voor
deze constructie kwam ik de "Reverse" foto's tegen, vandaar en vandaar mijn vraag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
die mijnheer doet het al een tijd en het ziet er best aardig uit,
dus misschien weet die wel wat die doet
of die meneer hoofdzakelijk voor de boekjes schrijft, of dit ook in praktijk zet, is niet duidelijk
we zien een lege constructie in opbouw
je gebruikt volgens mij terecht het woord 'misschien'
En ik snap heus wel dat je normaliter, traditioneel de rails aan de muur bevestigd en daar de dragers en dan de planken, ik heb dat vroeger jaren gehad. Maar ik vindt hout mooier en zeker bij deze construktie eenmaal gevuld met boeken dan is het niet zo'n 'cheap' looking schap systeem maar het ziet er wat beter uit met hout.
je kan dit visueel effect nog altijd bereiken door de dragers op de muur te plaatsen
zelf zou ik daarop eerst palen plaatsen, en (pas dan) de dragers daarop
dat heeft het voordeel dat je de dragers precies op gelijke hoogte kan plaatsen
aan de voorzijde zet je ook palen
die hebben weinig praktisch nut, maar het oog mag ook iets hebben

heb je het nodige materiaal, dan kan je zonder dragers, maar met korte houten balkjes als drager werken
die zet je met pen&gat tussen de palen
het wordt dan een meer klassieke opbouw met een laddersysteem
Met name ook de palen aan de onderzijde gaan toch werken? Want boven zijn ze verbonden met een balk aan de muur.
je doelt op het onderstaande
1615273274297.png
mijn inschatting is dat door het balkje op de muur schroeven zitten die in de kopse kanten van de korte horizontale balkjes grijpen
als de dragers op de voorste palen staan, dan worden die door het gewicht op de legplanken van de muur weg geduwd
dan komt op de kop van de palen trekkracht
die kracht wordt dan overgezet op de korte balkjes
de schroeven zitten evenwijdig met de trekkracht in de kop daarvan
hier zijn 2 zwakke punten: trekkracht evenwijdig met een schroef ipv haaks er op + schroef in een kopse kant ipv een langskant
hier zouden de korte balkjes op de muurbalk moeten liggen of er onder
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
@ZotVanHout
Hierbij een wel gevulde boekenkast. Staan vele afbeeldingen op de website. Lijkt te werken. Maar geen idee of ze nog andere truukjes gebruiken om het recht te houden.
1615276761391.png
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
@ZotVanHout
Hierbij een wel gevulde boekenkast. Staan vele afbeeldingen op de website. Lijkt te werken. Maar geen idee of ze nog andere truukjes gebruiken om het recht te houden.
Dat lijkt inderdaad te werken, maar het is zeker niet 60cm diep, eerder iets van 20cm. Je ziet op de onderste plank, achter de hoek van de rode bank, een iets groter boek zelfs iets uitsteken (liggend, met rode rug).

Ik heb ook aan aardig gevulde boekenkast; de gemiddelde diepte van de leesboeken is minder dan 20cm. De planken in mijn boekenkast zijn 35cm diep. Op sommige planken heb ik inderdaad een dubbele rij boeken staan (en dan nog ruimte over). Bij 60cm diep, kan je dus wel 3 rijen boeken kwijt. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel boeken jij hebt ..... ;)

Je kunt er altijd voor kiezen om halverwege nog zo'n steun terug naar de achtermuur te maken op enkele of alle staanders. Die zie je nauwelijks, maar het zal er constructief een stuk steviger van worden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Op de foto is ook te zien dat de staanders niet helemaal recht blijven...
Als ik het zou maken, dan met die Element-profielen waar je de plankdragers insteekt, bekend van all studentenkamers anno 1980 en eerder. De stalen staanders infrezen in de houten staanders om die meer sterkte te geven is geen slecht idee.
De bezwaren die hier geuit worden ten aanzien van de belasting etc. lijken me wat overdreven. Uiteindelijk komt die grotendeels op de vloer terecht. Zolang die het aankan (er is namelijk wel sprake van puntbelasting, itt meer verdeeld bij een klassieke kast), is er niks aan de hand.
Ik vind het een mooi ontwerp & je voorkomt ermee dat je bij verhuizen duizend gaten in de muur moet afstoppen...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout
Hierbij een wel gevulde boekenkast. Staan vele afbeeldingen op de website. Lijkt te werken. Maar geen idee of ze nog andere truukjes gebruiken om het recht te houden.
@sugarcool6 sprak in zijn vraag onder #1 van een diepte van 60 cm, wat de diepte van een kleerkast is
op de foto die jij opdiept, is de diepte een fractie van 60 cm
zoals @arjaano aangeeft

Ik vind het een mooi ontwerp & je voorkomt ermee dat je bij verhuizen duizend gaten in de muur moet afstoppen...
akkoord
om uitstulping van de dragers aan de voorkant te voorkomen kan je in het midden van de hoogte dezelfde horizontale trekkers als aan het plafond plaatsen
laat ons hopen dat @sugarcool6 snel de daad bij het woord voegt, en zijn ervaringen met ons deelt
 

luc02

Nieuw lid
22 feb 2021
18
3
Op de foto is ook te zien dat de staanders niet helemaal recht blijven...
Als ik het zou maken, dan met die Element-profielen waar je de plankdragers insteekt, bekend van all studentenkamers anno 1980 en eerder. De stalen staanders infrezen in de houten staanders om die meer sterkte te geven is geen slecht idee.
De bezwaren die hier geuit worden ten aanzien van de belasting etc. lijken me wat overdreven. Uiteindelijk komt die grotendeels op de vloer terecht. Zolang die het aankan (er is namelijk wel sprake van puntbelasting, itt meer verdeeld bij een klassieke kast), is er niks aan de hand.
Ik vind het een mooi ontwerp & je voorkomt ermee dat je bij verhuizen duizend gaten in de muur moet afstoppen...
Ik heb een vraag: volgens wat ik mij van sterkteleer herinner verkleint de buigstijfheid als je de dwarssectie van het hout achter de metalen staanders verkleint en dat is wat er gebeurt als je groeven freest om de metalen staanders in het hout in te werken. Gewoon tegen de houten staanders schrijven is stijver/steviger, denk ik. bovendien kan je dan langere schroeven gebruiken. Of vergis ik mij hier schromelijk? Ingefreesde staander zijn esthetischer, maar ik herinner mij niet goed of het verschil in sterkte groot genoeg is om deze constructie te verwerpen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
In een dubbele uitvoering worden dit soort staanders ook gebruikt voor vrijstaande boekenwanden en dergelijke. Simpel gesteld: geklemd tussen vloer en plafond. Maar dan met de belasting overdwars (dus de staanders op de langsas van de planken. beetje de Mad Men look).

Dat doet mij denken dat het infrezen niet veel uitmaakt — een stalen U- of C-profiel is vele malen stijver en sterker dan een houten lat. En vergeet niet dat één van de manieren om een tafel gemaakt van een massieve plank te verstevigen is door er profielen overdwars in te frezen.

Ik denk zelfs dat je met een wat overgedimensioneerd staalprofiel het hout eromheen kunt beschouwen als decoratie, dwz dat het feitelijk niets doet. Staal buigt veel minder dan hout.

De schroeven doen niks anders dan belasting van horizontaal naar verticaal overbrengen. Zolang die dik genoeg zijn (shearstrength) maakt de lengte niet veel uit.

Maar goed, wat ik ook aan mechanica en dergelijke 'geleerd' heb ligt al heel lang achter me & dus geen garantie voor al wat ik hier schrijf...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.