Restauratie van mijn Inca Major

keesijp60

Nieuw lid
28 feb 2020
2
0
sprang-capelle
Beste allemaal.

Nieuw hier, ik ben kees Ijpelaar.

Heb een inca compact/injector doel zagen van delen hoorn.

Omdat de zaak beperkt is kwa grootte maak ik een sled, deze heeft een geleider nodig die bij de inca een stuk staal is met schuine kanten.

Ik kan deze maken van kunststof zoals nylon, maar weet iemand of ze nog ergens originele zijn en of laten maken, en de maten en graden van de schuine kanten.

nylon werkt prima, dat is erg slijtvast, kan je wat klemmend maken daardoor geen afwijkingen.

vrg kees en alvast bedankt.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Dag Kees,
Welkom. Nylon werkt lastig omdat het te flexibel en als het iets klemt zal het lastig zagen worden. Zelf heb ik goede ervaring met een dunne strip trespa. Gemakkelijk op maat te maken op je eigen zaagtafel. Als je de strip lang genoeg maakt met hooguit 0.05mm speling in de breedte dan zal hij amper afwijken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
voor tijdelijke jigs maak ik hardhouten geleiders
en voor mijn slede heb ik een Alu bar op maat gevijld, gaat heel goed

nieuw te bestellen bij Doebeli maar prijzig
 

keesijp60

Nieuw lid
28 feb 2020
2
0
sprang-capelle
Dag Kees,
Welkom. Nylon werkt lastig omdat het te flexibel en als het iets klemt zal het lastig zagen worden. Zelf heb ik goede ervaring met een dunne strip trespa. Gemakkelijk op maat te maken op je eigen zaagtafel. Als je de strip lang genoeg maakt met hooguit 0.05mm speling in de breedte dan zal hij amper afwijken.

bedankt voor de tips, waar is trespa te verkrijgen? dat is trouwens ook niet zo goedkoop spul hoor, wordt wel eens gebruikt voor lineare draadeinden, ik ben zelf een cnc machine aan het bouwen, helaas te klein voor het frezen van zo,n strip. Ik heb hier trouwens wel een bedrijfje dichtbij die deze geleidingen zo kan maken, hij werkt aan huis, of ie dat ook wil weet ik niet maar als er vraag naar is kan ik eens informeren.

Ik wil een soort sled maken, de compact is wat klein met een sled kan je wat meer, ik moet graden zagen wegens een hoorn die ik wilde bouwen. Natuurlijk de behoeft aan precies zagen met deze machine, echter meeste ging niet op compact.

Hier is de cnc, v oor pcb, van watervast mdf, dat is heel erg stijf, als test later misschien herbouwen met aluminium, maar goed dat is offtopic en andere koek.DSCN3993.jpg

Ik wilde de compact eerst verkopen en zoeken naar een major, maar deze is niet zo heel veel groter volgens mij, een tafel bouwen als uitbreiding kan, maar dan wordt graden zagen een probleem, de tafel helt namelijk over.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.