Restauratie van een trip trap

bartjef

Nieuw lid
28 sep 2023
2
0
Friesland
Ik heb veel ervaring met het werken met ruw hout en daarvan constructies e.d. maken. Echter heb ik niet veel kaas gegeven van het verven, beitsen en/of lakken van hout bij meubels.

Ik heb hier een trip trap stoel staan van ik denk beuken. Ik wil graag de slijtplekken die lichter zijn bijwerken tot dezelfde kleur en dezelfde glans zoals deze origineel dient te zijn. Op de foto hoe het origineel eruit ziet.

1) Dien ik het gehele vlak te schuren tot een effen geheel en daarna helemaal afwerken of kan ik de slijtageplekken alleen behandelen
2) waarmee kan ik het geheel behandelen om dezelfde kleur te krijgen en dezelfde gladde glans.

Hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 61

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Volgens mij is een Trip Trap artikel vanuit de fabriek met een 2-componenten lak gespoten (ik weet niet meer hier ik aan deze kennis kom).

Zelfs al zou je de exacte lak hebben, gaat het kleurverschil opleveren omdat de oude lak waarschijnlijk een beetje verkleurd is.

Dat gezegd hebbende, hoe mooi en strak moet het worden? Als je het echt goed wilt doen, dan kaal schuren en opnieuw in de lak. En anders plaatselijk goed schoonmaken, beetje opschuren en proberen aan te stippen.

Ohja, ik denk dat Rambo Pantserlak Kleurloos zijdeglans aardig in de buurt komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartjef

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb veel ervaring met het werken met ruw hout en daarvan constructies e.d. maken. Echter heb ik niet veel kaas gegeven van het verven, beitsen en/of lakken van hout bij meubels.

Ik heb hier een trip trap stoel staan van ik denk beuken. Ik wil graag de slijtplekken die lichter zijn bijwerken tot dezelfde kleur en dezelfde glans zoals deze origineel dient te zijn. Op de foto hoe het origineel eruit ziet.

1) Dien ik het gehele vlak te schuren tot een effen geheel en daarna helemaal afwerken of kan ik de slijtageplekken alleen behandelen
2) waarmee kan ik het geheel behandelen om dezelfde kleur te krijgen en dezelfde gladde glans.

Hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen
Afhankelijk van je budget zou ik kijken of een autospuiter de zitting met 2K lak kan behandelen. Zou wel alles gelijkmatig schuren om kleur verschillen en overgangen te voorkomen.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Ik dacht net, dat spuiten kost toch veel te veel maar een nieuwe Tripp Trapp kost tegenwoordig gewoon 250 euro. Misschien loont het dan wel!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wij hebben zelf onze TrippTrapps in een kleur gekocht en al een paar keer overgeverfd. Normaal ben ik daar geen voorstander van, zie graag de houtkleur en nerf. Aan de andere kant krijgen deze meubels het zwaar te verduren door hun nogal bruuske cliënten, en is iedere afwerking "tijdelijk" :p

Ze zijn constructief wel heel goed, onze oudste TrippTrapp is nu 15 jaar en doet het nog steeds prima (maar moet m wel weer een keer schilderen...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.