Ik heb een oude houten sponningschaaf die ik wil restaureren. Het restaureren wil ik zo doen dat de schaaf weer functioneert als vanouds en zijn authenticiteit behoudt, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

In de schaaf zitten wat wormgaatjes. Waarmee kan ik die het beste dichtstoppen/camoufleren?
Baptist heeft assortimentsdozen met diverse kleuren stopwasstaafjes.
Meubelrestauratieshop heeft iets soortgelijks.
Beide soorten zijn zachte wassoorten die voor gebruik nauwelijks hoeven te worden verwarmd.
Daarnaast heeft meubelrestauratieshop een harde wassoort waarvoor echter een zg. smeltijzer nodig is. Klinkt wat robuuster, maar lijkt me lastig om er kleine gaatjes mee te vullen.
Iemand van jullie ervaring hiermee ? Of moet ik het heel anders doen?
Met vr. groet,
klaas0639
PS:
Voordeel van de beide zachte wassoorten is dat ze overlakbaar zouden zijn. Nou ga ik weliswaar de schaaf niet lakken maar het maakt de was wat breder toepasbaar.

In de schaaf zitten wat wormgaatjes. Waarmee kan ik die het beste dichtstoppen/camoufleren?
Baptist heeft assortimentsdozen met diverse kleuren stopwasstaafjes.
Meubelrestauratieshop heeft iets soortgelijks.
Beide soorten zijn zachte wassoorten die voor gebruik nauwelijks hoeven te worden verwarmd.
Daarnaast heeft meubelrestauratieshop een harde wassoort waarvoor echter een zg. smeltijzer nodig is. Klinkt wat robuuster, maar lijkt me lastig om er kleine gaatjes mee te vullen.
Iemand van jullie ervaring hiermee ? Of moet ik het heel anders doen?
Met vr. groet,
klaas0639
PS:
Voordeel van de beide zachte wassoorten is dat ze overlakbaar zouden zijn. Nou ga ik weliswaar de schaaf niet lakken maar het maakt de was wat breder toepasbaar.