Repareren voordeur

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.621
260
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Afgelopen winter tijdens een regenbui viel het me op dat de voordeur lekte. En dan niet onderlangs, maar erdoor heen precies aan de onderkant van het paneel. Dat was net een week nadat we er dubbelglas in hadden laten zetten :-(. Dat was nogal prijzig dus dat maakt dat ik een goede motivatie heb om de deur te repareren. Echter toen ik aan het weghalen van het rotte hout begon, moest ik toch aardig lang houtpulp wegbikken voordat ik op gezond hout was, zie onderstaande foto's. De witte kit is schilderskit waarmee ik geprobeerd heb de deur aan de buitenkant provisorisch waterdicht te maken zodat het te repareren deel kon drogen voor eventuele plamuur.

Waarschijnlijk is door het werken van het paneel in de deur de laklaag gaan scheuren en heeft er misschien al wel jarenlang water gelekt in het gootje voor het paneel. Het paneel werkt sowieso best veel waardoor het mijns inziens uberhaubt al moeilijk wordt om dit soort constructies op de lange termijn waterdicht te houden.

Hoe dan ook, de deur moet gerepareerd worden zodat het in ieder geval nog een lange tijd mee kan met goed onderhoud.

Ik zit te twijfelen over het plan van aanpak.

Eerste stap zal zijn om de deur uit de deuropening te halen en de latjes die het paneel haar plek houden eraf te halen, zodat het paneel eruit kan.
Aan de hand daarvan dan maar eens goed bekijken hoe erg het allemaal is.

Tweede stap is de overweging of ik een nieuw stuk hout onderin de deur zet om zo weer een goede basis te hebben voor het terug
monteren van het paneel of dat dit niet nodig is en dat het op te lossen is met een goede 2-componenten houtrotvuller.

Eventuele 3e stap is dat ik ook het paneel nieuw maak van bijvoorbeeld padouk inclusief nieuwe latjes, maar dat is wel weer wat extra werk.

Hoe zouden jullie het doen? Zie ik iets over het hoofd?

En wat is de technisch correcte manier om een dergelijke paneelconstructie duurzaam waterdicht te krijgen?

20220805_110136.jpg

20220805_110124.jpg

20220805_110105.jpg

20220805_110059.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
4.538
1.033
Als die deur niet op het noorden zit, ga je door de kleur problemen houden. Een paneel van watervast multiplex, wat rondom in de epoxy en daarna verf zit, blijft het langste goed. De sponning waar het paneel invalt moet je ook volledig in de verf zetten. Aan de binnenkant zet je het paneel in de celband en aan de onderkant op glasblokjes. Je zorgt dat de sponning naar buiten kan afwateren. Dan zet je er aan de buitenkant de latten, die ook volledig in de verf staan, koud tegen het paneel. Nu kan het paneel werken. Een paneel dat uit aan elkaar gelijmde houten deeltjes bestaat, zal veel meer werken. Als je de deur in een lichte kleur kan schilderen helpt dat ook heel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip en Wilco Flier

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
29
5
Even terzijde. Niet om het een of ander, maar de scheuren in de lak zitten er waarschijnlijk al een tijdje, vóór je dubbelglas-operatie.

Dus voor de volgende keer zou ik ook eerder aan het onderhoud denken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
7.796
1.129
Gaanderen
Ik heb altijd het idee dat hier een mooie binnendeur als buiten deur is gebruikt. Maat daar gaat het nu niet over.
Naast een paneel erop lijmen zoals chevy66 al aangaf kan je met de moderne epoxies ook nog repareren.
Je moet dan alle scheuren minimaal 5 mm uitfrezen dan de juiste voorstrijk erop en dan de epoxy. Zoals repair care of gelijkwaardig. Wil je dit met epoxy mooi krijgen zit er een hoop werk in. En epoxy blijft flexibel. Dus bij warm weer krijg je een bolletje wordt het koud een holletje. Bij kleine scheuren is dit nauwelijks te zien.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.621
260
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als die deur niet op het noorden zit, ga je door de kleur problemen houden. Een paneel van watervast multiplex, wat rondom in de epoxy en daarna verf zit, blijft het langste goed. De sponning waar het paneel invalt moet je ook volledig in de verf zetten. Aan de binnenkant zet je het paneel in de celband en aan de onderkant op glasblokjes. Je zorgt dat de sponning naar buiten kan afwateren. Dan zet je er aan de buitenkant de latten, die ook volledig in de verf staan, koud tegen het paneel. Nu kan het paneel werken. Een paneel dat uit aan elkaar gelijmde houten deeltjes bestaat, zal veel meer werken. Als je de deur in een lichte kleur kan schilderen helpt dat ook heel goed.
Goede tips, dankje. Ondertussen staat er een plaat watervaste multiplex thuis.

De celband op dezelfde manier toepassen als dubbelglas? Maar dan enkel aan de binnenzijde als ik het goed lees?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.621
260
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb altijd het idee dat hier een mooie binnendeur als buiten deur is gebruikt. Maat daar gaat het nu niet over.
Naast een paneel erop lijmen zoals chevy66 al aangaf kan je met de moderne epoxies ook nog repareren.
Je moet dan alle scheuren minimaal 5 mm uitfrezen dan de juiste voorstrijk erop en dan de epoxy. Zoals repair care of gelijkwaardig. Wil je dit met epoxy mooi krijgen zit er een hoop werk in. En epoxy blijft flexibel. Dus bij warm weer krijg je een bolletje wordt het koud een holletje. Bij kleine scheuren is dit nauwelijks te zien.
De grootste rottigheid zal wegvallen doordat er aan de onderkant een nieuw stuk hout in komt. Met goede lijn en goed hout moet dat lukken. Het paneel wordt vervangen door multiplex dus dan ben ik dat ook al kwijt. Alle restscheuren ga ik te lijf met Repair Care. Dat heb ik elders ook al gebruikt voor reparaties maar viel inderdaad niet mee om dat überhaupt strak te krijgen. Zal mijn onervarenheid wel zijn 😁
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
4.538
1.033
Bij oude paneeldeuren zat het paneel tussen het hout geklemd. Er waren geen losse latten. Doordat het paneel taps uitliep en het hout waar het paneel tussen viel zo gemaakt was, dat het wat kon buigen, kon het paneel werken, maar bleef het klem zitten. Omdat dat in jouw situatie niet mogelijk is, wil je dat het paneel kan werken, zonder dat de wind er langs waait. Vandaar band. Als je kit komt het paneel weer vast aan je deur te zittenen kan het weer niet werken. Epoxy kan je met een scherp plamuurmes mooi vlak steken op het moment dat het net begint te harden. Scheelt een hoop schuurwerk.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.621
260
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De latten die het paneel op z'n plek hielden zijn verwijderd en het paneel is eruit. Het paneel is niet veel meer waard dus dat vervangen was sowieso een goede keuze.

Is het verstandig om de nieuwe multiplex plaat te verjongen aan de zijkanten? Of toch maar 18mm dik laten en de extra benodigde dikte aan de deurkant erbij creëren?

Hieronder een foto van de verrotte onderkant, die ga ik helemaal wegfrezen tot op gezond hout. En dan afhankelijk van hoever ik moet frezen tot dat gezonde hout, maak ik de beslissing of ik het paneel langer maak naar onderen of dat ik er een nieuw stuk hout in zet o zo weer aan de originele maat te komen.
20220808_130317.jpg

De latten die het paneel op z'n plek hielden zaten aan de binnenzijde. De "latten" aan de buitenzijde zijn integraal onderdeel van het hout van de deur zelf (sponning).

@chevy66, je schrijft specifiek "Aan de binnenkant zet je het paneel in de celband en aan de onderkant op glasblokjes. Je zorgt dat de sponning naar buiten kan afwateren. Dan zet je er aan de buitenkant de latten, die ook volledig in de verf staan, koud tegen het paneel."

Ik kan dan de bestaande sponning behouden, mits goed in de verf gezet. Aan de onderzijde moeten dan nog twee kleine stukjes "sponninglat" bijgeplaatst worden omdat daar verrot hout weggehaald wordt.
20220808_130322.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
4.538
1.033
Ik zie dat de deur met de losse latten binnen is gemonteerd.. Heeft als nadeel dat er bij lekkage water opgesloten wordt in de deur. Met als resultaat wat je nu hebt. Ik zou het oplossen door de sponning schoon te frezen, de latten aan de binnenkant vast te lijmen en verder zo als ik al heb aangegeven. Ik zou het paneel aan de buitenzijde weer een bossing geven. Ik vermoed dat dat beter bij het huis past.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.621
260
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je schreef in een van je eerdere berichten "Je zorgt dat de sponning naar buiten kan afwateren. Dan zet je er aan de buitenkant de latten, die ook volledig in de verf staan, koud tegen het paneel."

Dit deed me denken dat de onderkant van de sponning zelf onder een hoek moest lopen om het water kwijt te kunnen, vandaar.

Een korte neuslat onderaan en de overige gewone latten zou dat wat zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.