Vrienden hebben in Zuid Duitsland deze kruiwagen gevonden.

Het hout van de wagen zelf verkeerd in goede staat. Er lijkt een soort cement op te zitten, dus misschien is deze kruiwagen voor het vervoeren van cement gebruikt.
De kruiwagen stond met een wiel in de grond, en dit stuk is dan ook weg gerot.

Omdat ik altijd met hout bezig ben, kwam de vraag: "Raymond: kan jij dit repareren". En dat vond ik wel een leuke uitdaging.
Als eerste heb ik de boel ontmanteld:


In Zwolle heb ik een een stuk Eikenhout opgehaald. Groot genoeg om alle onderdelen te kunnen maken, waarbij rekening houdend met de richting van de nerf. Hij zal uiteindelijk niet meer zwaar belast worden, maar het is zonde als er door weersomstandigheden ineens een keer een spaak afbreekt.

Door een goede boog te gebruiken, kon ik twee nieuwe maken.

De spaken heb ik met de figuurzaagmachine ruw uitgezaagd, en daarna met een spookschaaf en beitel netjes gemaakt.



Volgens mij hebben ze in de 'houtenwielenmakelarij' speciaal gereedschap om de pennen te maken. Maar die heb ik niet, dus die heb ik met een zaag, beitel en schuurpapier gemaakt.

En dit is dan het resultaat:

En dan nu de stalen ring. Die heb ik op de gas-BBQ warm gestookt, en om het wiel geslagen.
Daarna geblust met koud water.
Ik moest het wiel nog wel eerst met een ratelbandje goed in elkaar drukken. Want de ring ging er de eerste keer niet op.



En nu zit het wiel weer aan de kruiwagen.

Nu gaan ze er een zinken of gepoedercoate bak voor laten maken, die er in past. En dan gaan er bloemetjes in.

Het hout van de wagen zelf verkeerd in goede staat. Er lijkt een soort cement op te zitten, dus misschien is deze kruiwagen voor het vervoeren van cement gebruikt.
De kruiwagen stond met een wiel in de grond, en dit stuk is dan ook weg gerot.

Omdat ik altijd met hout bezig ben, kwam de vraag: "Raymond: kan jij dit repareren". En dat vond ik wel een leuke uitdaging.
Als eerste heb ik de boel ontmanteld:


In Zwolle heb ik een een stuk Eikenhout opgehaald. Groot genoeg om alle onderdelen te kunnen maken, waarbij rekening houdend met de richting van de nerf. Hij zal uiteindelijk niet meer zwaar belast worden, maar het is zonde als er door weersomstandigheden ineens een keer een spaak afbreekt.

Door een goede boog te gebruiken, kon ik twee nieuwe maken.

De spaken heb ik met de figuurzaagmachine ruw uitgezaagd, en daarna met een spookschaaf en beitel netjes gemaakt.



Volgens mij hebben ze in de 'houtenwielenmakelarij' speciaal gereedschap om de pennen te maken. Maar die heb ik niet, dus die heb ik met een zaag, beitel en schuurpapier gemaakt.

En dit is dan het resultaat:

En dan nu de stalen ring. Die heb ik op de gas-BBQ warm gestookt, en om het wiel geslagen.
Daarna geblust met koud water.
Ik moest het wiel nog wel eerst met een ratelbandje goed in elkaar drukken. Want de ring ging er de eerste keer niet op.



En nu zit het wiel weer aan de kruiwagen.

Nu gaan ze er een zinken of gepoedercoate bak voor laten maken, die er in past. En dan gaan er bloemetjes in.