reparatie freestafel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou ja reparatie, ik denk een fout die ik direct al gemaakt heb. Mijn eigenbouw freestafel had soms kleine afwijkingen, dat iets net niet paste, dus een half jaar geleden of zo legde ik er een rei over heen en daar kon ik zo onderdoor kijken. Niet zo fraai deze constructiefout. En afgelopen dagen is het hier super mooi weer, 's morgens 24 en dat loopt op tot bijna 30 (vandaag al iets meer) om een uur of 2, maar voor mij super om lekker buiten te kunnen werken zonder dat alles roestig wordt van het zweet. Het bovenblad bestaat uit een laag 15mm berkentriplex en een 18 mm betonplex. Die zitten gelukkig alleen geschroefd. Het eiken lijstje er omheen echter ook gelijmd en er wordt altijd gezegd dat je geen kopshout kunt lijmen maar met titebond 3 zat dit muurvast het het hout ging kapot maar de lijmverbinding bleef!! Na het sloopwerk aan weerszijden een rei gemaakt en met de bovenfrees de boel gevlakt. Ik heb dit afgekeken van een bekende houtbewerker uit Zwolle, met hetzelfde resultaat :D. Maar goed, in dit geval niet zo erg, het is geen zichtwerk. Daarna het multiplexblad er weer op gezet, dit keer verlijmd en geschroefd, gecontroleerd en prachtig vlak!! Hoera, dacht ik. Daarna het betonplex erop en helaas, wel een stuk beter dan eerst maar dit betonplex is gewoon niet vlak. Heb het ooit van een thuishandelaar gekocht die op marktplaats adverteerde en het was ook echt goedkoop (30 euro voor een volle plaat) maar het is gewoon chinese bagger. Op 1 van de foto's kun je zien hoe het gelamineerd. En dat terwijl het altijd binnen staat, de laatste 2,5 jaar in de woonkamer. Echt troep. Ik zal het vervangen door een stuk mdf denk ik. Ik ben hier nog niet iets tegengekomen wat me geschikter lijkt. Ook een mooie gelegenheid om de opening voor de freesplaat wat strakker te maken!

jaap

woodworking 7.jpg

woodworking 5.jpg

woodworking 4.jpg

woodworking 3.jpg

woodworking 1.jpg
 

Bijlagen

  • woodworking 2.jpg
    woodworking 2.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 391
Laatst bewerkt:

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Ziet er goed uit je freestafel! Als ik het goed zie gebruik je ook een freeslift om de frees omhoog/omlaag te bewegen. Mag ik vragen welke je gebruikt i.c.m. met wat voor frees? Een eigen gemaakte freestafel staat ook al lang op mijn 'to do' lijstje en ben me nu aan het oriënteren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@sion, hier staat meer over mijn freestafel. Als die foto's zie, ziet het betonplex er strakker uit. Echt troep dan het zelfs in de huiskamer gelamineerd. Die is weer goedkoop = duurkoop.

jaap
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Dag Jaap ik heb een blad van 12mm trespa. Het blijft super strak en glad, misschien ook iets om in overweging te nemen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Yep, vlakken met een bovenfrees daar weet ik alles van........:eek:.......hahaha......Trespa lijkt me wel een goed idee voor een bovenblad inderdaad...
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Wat ook het overwegen waard is, zijn spaanplaat meubelpanelen die wit gelamineerd zijn, in iedere bouwmarkt te krijgen. Die zijn qua vlakheid echt onovertroffen.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Het voordeel van trespa is dat het nauwelijks slijt en enorm hard is. Ik heb daarom de groef voor mijn incra Miter gauge er ook gewoon in gefreesd, een aluminium inleg profiel is niet nodig. Ik heb de plaat hiervoor aan de onderkant over de volledige lengte opgedikt met een strook van 12 x200 mm trespa. In trespa valt heel goed draad te tappen met hss machinetappen, de plaat heb ik dan ook vastgezet met verzonken imbus bouten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.