Reparatie buitendeur

rinus

Post veel
13 nov 2011
872
201
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik moet het onderste paneel van mijn buitendeur repareren. De buitenkant is zo te zien gemaakt van sponningschroten en aan de binnenkant is (denk ik) een multiplexplaat van 5 mm (?) gemaakt. Uit de foto van de binnenkant blijkt dat het via de sponningschroten is ingewaterd. Ik heb al een een poosje op het www gezocht hoe de schroten gemonteerd moeten worden om het inwateren te voorkomen. Blijkbaar zoek ik niet goed. Weet iemand een beschrijving, of wil het hier beschrijven wat de juiste werkwijze is? Ik hoop dat ik nog niet te laat ben en alleen nog maar het multiplex en de schroten hoef te vervangen.

1763325749463.jpeg

Bijlagen

• IMG_1797.jpg
    IMG_1797.jpg
    28,7 KB · Weergaven: 14

rinus

Post veel
13 nov 2011
872
201
Heerde
marinusvannorel.nl
schroten horizontaal plaatsen
mannelijke kant (blauw) boven
vrouwelijke kant (groen) onder
de schroten dienen op de deur te liggen
ik vermoed, én hoop dat op de foto de binnenkant van de deur staat

Bekijk bijlage 162192 Bekijk bijlage 162193
Dank je.

De laatste regel klopt. De schroten zijn nu verticaal geplaatst. Ik zat zo vast in mijn denkwijze dat het zo weer moest dat ik totaal aan de logica van jouw voorstel voorbij ging.
Wat bedoel je precies met op de deur. Ze liggen nu in de deur. Dwz in een vlak met het raamwerk van de deur.

Zoals in deze:

1763327585584.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.678
2.782
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat bedoel je precies met op de deur. Ze liggen nu in de deur. Dwz in een vlak met het raamwerk van de deur.
de schroten lijken ingewerkt te zijn
maw ze zitten in een kader
ik verwacht dat het regenwater op de gele lijn in de groef gaat
op die gele lijn dien je minstens kit te smeren die de werking van de schroten volgt
de schroten zetten uit + krimpen
water kan door de spleten tussen de schroten in het kader sijpelen
dat zou je kunnen vermijden door een paneel te plaatsen ipv losse schroten
losse schroten of een paneel in een bestaande deur plaatsen, lijkt mij niet voor de hand liggend
heeft iemand ervaring met het herstellen van dit type deur ?

1763327870819.png

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
192
139
Zuid Holland
Ik heb ooit een soortgelijke deur gerepareerd met een paneel en verticale schroten. Ik heb hardhouten latten op een vrij dunne multiplex plaat gelijmd. Het was iets van PU lijm of polymeer lijm, zeker geen PVAC ivm met water. De multiplexplaat in het kader van de deur bevestigen met goed vullende lijm en rondom afkitten.

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.590
3.892
Onder de schrootjes word een waterhol gefreesd. Van daar uit worden 2 ontwateringsgaten door de deur naar beneden geboord, zodat inkomend water weg kan. Het paneel er achter zorgt voor de afdichting van tocht.

• Leuk
Waarderingen: rinus en ZotVanHout

rinus

Post veel
13 nov 2011
872
201
Heerde
marinusvannorel.nl
Onder de schrootjes word een waterhol gefreesd. Van daar uit worden 2 ontwateringsgaten door de deur naar beneden geboord, zodat inkomend water weg kan. Het paneel er achter zorgt voor de afdichting van tocht.
Dat heeft men dat bij het oorspronkelijke ontwerp (eind jaren 70) dan vergeten.

Dank voor de adviezen. Hier kan ik wat mee.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.