De afgelopen weken in april en mei heb ik veel tijd gestoken in de renovatie van twee dakkapellen van onze woning. Wij hebben een Finse woning die 21 jaar geleden is gebouwd. De dakkapellen in driehoekvorm zijn door de aannemer in het werk afgetimmerd met grenenhout. Er is indertijd gewerkt met bruislijm voor de naden, maar dat is niet afdoende geweest. De dakkapellen zijn gericht op het noorden en zuiden. Zon en regen hebben flink huisgehouden en het houtwerk is op verschillende plaatsen aangetast. Al na tien jaar heb ik de eerste reparaties verricht, vooral nodig omdat de glaszetter het kitwerk in de onderst punt van de driehoekige ramen niet afdoende had aangebracht. Inmiddels was ook op andere plekken houtrot ontstaan en moest er gerepareerd worden en wilde ik de boeidelen vervangen. Ik laat jullie in dit topic zien waar ik die weken zoal mee bezig ben geweest.
Dit is de dakkapel op de noordkant, waar ik eerst maar een bouwsteiger heb gemaakt.

Hier wat foto's van de problemen

De boeidelen gesloopt en vervangen en wat delen van de glaslatten vervangen

Dit is de kwetsbare plek van de betimmering waar veel rottigheid ontstaat. Ik heb de naad tussen de planken met Woodmax vullend gelijmd. Ook de kopse kante valk bij de dakpanne heb ik met Woodmax geseald om inwateren te voorkomen.

De noordkant geschilderd en tijd om naar de zuidkant te gaan.

Ik een volgend bericht zal ik de grotere problemen van de dakkapel op het zuiden aanpakken.
Dit is de dakkapel op de noordkant, waar ik eerst maar een bouwsteiger heb gemaakt.

Hier wat foto's van de problemen

De boeidelen gesloopt en vervangen en wat delen van de glaslatten vervangen

Dit is de kwetsbare plek van de betimmering waar veel rottigheid ontstaat. Ik heb de naad tussen de planken met Woodmax vullend gelijmd. Ook de kopse kante valk bij de dakpanne heb ik met Woodmax geseald om inwateren te voorkomen.

De noordkant geschilderd en tijd om naar de zuidkant te gaan.

Ik een volgend bericht zal ik de grotere problemen van de dakkapel op het zuiden aanpakken.
Laatst bewerkt: