Rekenen met kopieerringen

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Collega's,

Eerdaags komt mijn nieuwe frees binnen en het eerste wat ik ga maken is een MFT. Nu ben ik voornemens om de mal van 247wood te kopen. Hiervoor heb ik een 30 mm kopieerring en 20 mm frees nodig. Nu is dit de eerste keer dat ik een mal en kopieerringen ga werken, dus ik heb daar wat vraagjes over.

Wanneer ik een kopieerring (hierna: KR) van 30 mm (buitendiameter) heb, en een frees van 20 mm, dan is de afstand tussen de binnenrand van de mal en het snijvlak van de frees 5 mm. Immers: Afstand mal tot snede = (KR - diameter frees) / 2. In dit geval dus: Afstand mal tot snede = (30 - 20) / 2, dus Afstand mal tot snede = 5. Betekent dit dat elke combinatie waaarbij de buitendiameter van de ring 10 mm groter is dan de frees geschikt is voor deze mal?

Zou ik bijvoorbeeld ook een frees van 6 mm in een kopieerring van 16 mm kunnen gebruiken? (Immers: Afstand mal tot snede = (16 - 60 / 2 = 5)

En als dat kan, welke van de twee methoden is dan beter? Ik zou namelijk zeggen dat je met een dunnere frees sneller kunt werken, waardoor je niet alleen sneller klaar bent, maar ook minder kans hebt om je hout te verbranden. (Bijkomend voordeel is dan een 6 mm frees me de helft minder kost dan eentje van 20 mm.) Zie ik dan iets over het hoofd? Of is een dunnere frees inderdaad handiger?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hoi vand,

Op hun site demonstreren ze hun oude freesmal waarin je met een kleinere kopieerring en frees ronddraait. Ik vermoed dat dit niet nauwkeurig genoeg was. Misschien lubberden de gaten uit, zodat ze nu een mal gemaakt hebben waarbij je in een keer het gat maakt.

Wanneer je een kleine frees zeg 6mm gebruikt, dan blijft er and 20-6-6 =8 mm staan. Nou ja dat blijft niet staan. In het beste geval vliegt het langs je oren. Maar volgens de wet van Murphy komt het knel te zitten tussen je frees en de wand van het gat. En je frees breekt, en het gat is naar de bliksem.

Zorg er trouwens voor dat je kopieerring is gecentreerd, anders komen je gaten uit het hart.
Zoek in dit verband even naar ' centreer doorn'. Maar misschien heeft jouw machine daar geen 'last' van.

Thomasz
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Beter gewoon een frees van 20mm pakken dus. Heb er inderdaad geen zin in dat het stukje dat je eruit freest mijn frees vastklemt en dan de boel naar de verdommenis helpt.

Of ik een centreerdoorn nodig heb weet ik nog niet eerlijk gezegd. Ken het bestaan en de werking ervan, maar moet nog even zien hoe de kopieerringen op mijn router bevestigd worden. Maar het zal waarschijnlijk centreren worden ja.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Zorg voor een frees die efficiënt boort, of beter nog een potboor / cilinderkopboor (bestaan met schacht van 8)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Bij zo'n volledig gatenpatroon 'grijp' je natuurlijk nooit mis. Wat ik wel vervelend vind is dat elk schroefje of moertje wat je maar neerlegt door zo'n gaatje valt.
Misschien eerst deecht nodige gaten eerst boren. Later bijboren kan altijd nog.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
@ brt: In het filmpje bij de freesmal zie ik dat hij de frees een klein beetje ronddraait in de mal. In dat geval kan een potboor niet, toch? Moet wel even kijken of dat met de huidige mal ook zo is, want in het filmpje hebben ze het over een oudere versie. Als de kopieerring precies in de gaten past is een boor geen gek idee! Ik zat overigens te denken aan deze set van Bosch: https://www.toolstation.nl/bosch-vingerfrezenset/p69179. Ga ervan uit dat efficiënt genoeg is? Bosch is geen CMT natuurlijk, maar 't zijn toch ook niet de minste.

@ thomasz: Dank voor de tip! Die zitten hier om de hoek, dus dan kan ik even langs. En een stuk ongeboord laten is ook slim inderdaad.

Zit ik trouwens nog steeds met de vraag of je inderdaad op de manier die ik hierboven beschreef kan rekenen met kopieerringen. (Los van het feit of het in dit geval wijs is een kleinere ring + frees te nemen.)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Wel als het om een ronde vorm gaat zoals hier.

maar als het een ingewikkelder figuur met scherpe hoeken bepaald de maat van de ring en de frees mede het resultaat.

persoonlijk maak ik mijn gaten liever met een kleinere frees je haalt hem gewoon eerst even door het midden om te zorgen dat er geen stukje blijft staan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.