Rekbouten Deutz luchtgekoelde motor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.891
1.259
Riemst
Mijn tractor D6005 met F4L812 heeft motorschade. Een zuigerring van is gebroken en in de de verbrandingskamer terecht gekomen.
De betreffende cylinder is gedemonteerd, maar vermits de schade en slijtage wil ik de vier zuigers en cylinders vervangen.
Gelijktijdig wil ook de krukaslagers vernieuwen.
Zowel de krukas als de cylinders zijn met rekbouten bevestigd. Moeten deze bouten sowieso vervangen worden, of kan ik die herbruiken?

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
600
139
Waar staat dat de draadeinden vervangen moeten worden? Das meer iets voor moderne auto's. Ik heb vnml gesleuteld aan motorfietsen maar nog nooit draadeinden vervangen die niet gebroken waren. Gezien de leeftijd van de trekker kan ik me niet voorstellen dat dat hierbij wel moet.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
Normaal gesproken zitten de rekbouten al bij de revisiekit. Ze zijn altijd ingerot en ze breken vaak al bij de demontage. Bussen imal gaan je vriend zijn. Waarom wil je je krukas doen? En als je die dan toch gaat doen, doe dan ook je drijfstangen .Nieuwe busjes in top eind en nieuwe lagers. En als je dan toch al zo veel geld uit geeft, ga je niet gokken dat je de rekbouten opnieuw kan gebruiken. Daar stop je dan gelijk nieuwe in. Zoals de fabrikant dat dus voorschrijft. En ja v/d linden, die motoren hadden dus 60 jaar geleden al bouten die op hoekverdraaiing vast werden gezet. Uit mijn hoofd iets van 20 Nm voorspanning en dan 3 trappen van 45 graden hoekverdraaiing. De compressiehoogte wordt gesteld met de voetpakking. Dus goed meten.

• Leuk
Waarderingen: mathieu en AvdLinden

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.891
1.259
Riemst
Voor deze motor is geen complete revisiekit verkrijgbaar. Onderdelen apart te bestellen. De defecte cylinder is gedemonteerd en dat ging eigenlijk probleemloos. De vier bouten kwamen zonder al te veel moeite los.
De krukas zelf ga ik niet laten reviseren, maar ik wil wel de lagerschalen vervangen. Enerzijds omdat die los moeten om de zuiger te demonteren, anderzijds omdat die waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn.
Extra pakking is enkel nodig als de cylinderkop gevlakt wordt, Wat ik niet van plan ben te laten doen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
Ik moest even zoeken, maar bij delegro heb je een complete set voor 810 euro in de btw. Zuigers, pakkingset , rekbouten, cilinders, veren, pistonpennen.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
157
99
Zuid Holland
Rekbouten zijn bedoeld om voor te spannen tot in de plastische vervorming (>0,2% rekgrens). Dat is een prima methode om de maximale voorspanning uit de bout te halen en om een consistente voorspanning over meerdere bouten te krijgen. De bout opnieuw plastisch vervormen na demontage kan in theorie een paar keer goed gaan, maar je hebt niet meer de voordelen van consistentie omdat de bout wat betreft vorm en materiaal eigenschappen is verandert na de eerste keer voorspannen. Hergebruik van een rekbout geeft simpelweg niet meer de boutverbinding zoals die ontworpen is, daarom wordt dit in de praktijk niet gedaan.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.891
1.259
Riemst
Ik moest even zoeken, maar bij delegro heb je een complete set voor 810 euro in de btw. Zuigers, pakkingset , rekbouten, cilinders, veren, pistonpennen.
Dat is het set voor de FL812 maar ik heb een 812D waarbij de D staat voor directe inspuiting. Die hebben ze bij Delegro maar niet als set. De piston van de D heeft een kamer. Ik heb het gelukkig gezien dat er een verschil is tussen de originele 812 en de 812D.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.891
1.259
Riemst
Om de zuiger te demonteren hoeft alleen de pistonpen er uit. Het onderblok hoeft niet open.
In principe wel, maar ik moet er wel aan kunnen om de pen er uit te slaan. In het handboek staat om de zuiger te verwarmen voor de montage, dus zal die pen wel behoorlijk vast zitten. En ik wil ook niet te gek doen met zijdelingse krachten op zuigerstang.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.891
1.259
Riemst
De cylinders zijn alle vier gedemonteerd.
Het is de cylinder waar de zuigerveer gebroken is wat het meeste slijtage heeft. De zuiger is zwaar beschadigd.
IMG_3918.jpegIMG_3919.jpegIMG_3920.jpegimage.jpgIMG_3921.jpeg

De cylinderkop is beschadigd door de gebroken veer, maar dat schuur ik weg in de mate van het mogelijke.
De andere zuigers zijn versleten, maar niet beschadigd.

IMG_3923.jpegIMG_3924.jpegIMG_3925.jpegIMG_3926.jpeg
De lagers en bussen zijn nog verrassend goed, net zoals op het eerste zicht de rest van de motor.
Nú nieuwe onderdelen bestellen en alles netjes maken.

Bijlagen

• IMG_3922.jpeg
    IMG_3922.jpeg
    88,5 KB · Weergaven: 4

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.