Regels afmetingen pen bij eiken pen en gat verbindingen

Frankhermie

Nieuw lid
18 sep 2021
9
0
Londen
Ik ben een absolute newbe en had graag mijn eigen eiken overkapping gemaakt gezien laten uitvoeren niet meer betaalbaar is. Ik heb met grote interesse reeds avonden gespendeerd met het lezen van de vele interessante forum items. Toch nog een paar vragen. Zijn er regels hoe diep en lang een pen moet zijn bij een pen en gat verbinding.
Bijvoorbeeld. Een balk van 7 x 20 cm die op een ringbalk komt van 20 x 20 cm.

1633260818503.png

zoals ook bijvoorbeeld hier:

1633260914435.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zijn er regels hoe diep en lang een pen moet zijn bij een pen en gat verbinding.
hét principe bij pen&gat is dat de dikte van de pen 1/3de van die het hout van het gat is
dus bij een hout van 24 mm wordt de pen 8 mm

dikwijls komt dat 1/3de niet mooi op een aantal mm uit
dus rond je af

de boren voor het gat heb je niet in alle diktes
zeker bij langgatboren zal het van 6 ineens naar 8 mm gaan

overkappingen, pergola's en houtbouw in het algemeen zijn varianten, waar de situatie afwijkt
daar zijn de eisen ivm draagkracht en verbinding anders
bv bij een staande L-constructie hoeft de pen onderaan de stijl niet echt 1/3de van de sectie te zijn

heb je daarover vragen, dan is het handigst dat je ons eerst een schets geeft waarop de omtrekken staan van wat je wil maken
 

Frankhermie

Nieuw lid
18 sep 2021
9
0
Londen
Bedankt! En de lengte van de pen. dus de diepte van het gat?
Je spreekt van een langgatboor. Is dit hetzelfde als een up spiral bit waarover in dit forum reeds is gesproken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
En de lengte van de pen. dus de diepte van het gat
hét vertrekpunt is dat er naast het gat in de breedte en de diepte voldoende hout over blijft staan, zodat het deel naast het gat bij belasting niet open breekt
het gat is altijd iets dieper dan de lengte van de pen om de overtollige lijm op te vangen

er zijn veel varianten naargelang de toepassing + de secties van het hout
bv als de kop van de pen onzichtbaar blijft, kan je een doorgaande pen maken

Je spreekt van een langgatboor. Is dit hetzelfde als een up spiral bit
google op 'langgatboor' & je vindt een overvloed aan uitleg + foto's
voor 'up spiral bit' is er google translate 🤞
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik begrijp alleen niet zo goed waar je deze verbinding wilt gaan toepassen. De verbinding op foto 1 hoort namelijk niet thuis bij de verbindingen tussen ringbalk en staander op foto 2.
goeie opmerking
de klassieke pen&gat gebruik je niet direct voor een pergola
we wachten op een ontwerp, waarna we kunnen voorstellen hoe de verbindingen te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.