Regaalkast Multiplex met eikenfineer - een paar vragen

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Goedenavond allen,

Ons nieuwe huis wordt binnenkort opgeleverd en ik heb mijn vrouw beloofd dat ik de regaalkast die in onze keuken komt zelf zou bouwen. Hieronder kan je de betreffende kast zien in een tekening van de keuken. Het gaat om de bruine kast:

1598901207955.png

Ik heb hier een aantal vragen voor:
  1. Ik wil deze kast maken van 18mm multiplex met eikenfineer aan beide zijden. Er bestaat echter ook MDF met eikenfineer aan beide zijden. Welk basismateriaal is de betere keuze?
  2. De zaagsnedes / kopse kanten dacht ik af te werken met randfineer (Randfineer / Kantfineer/ kantenband). Het alternatief zou zijn om er massief eiken rand op te lijmen. Dit is in het gebruik robuuster denk ik maar aan de linkekant blijf je dat randje dan zien denk ik. Klopt dat?
  3. Qua constructie wil ik alle horizontale delen een paar mm in verticale delen infrezen en dan vastlijmen. De kost wordt ook nog vastgeschroefd aan de aangrenzende corpussen. Lijkt jullie dat voldoende sterk?

Zodra ik hier mee aan de slag ga zal ik een verslag doen van de bouw. Eerst wil hiervoor een invalzaag met lineaal aanschaffen (Makita SP6000J met 2x 1500mm lineaal ) omdat ik die grote platen niet over mijn zaagtafel krijg.

Hartelijke groet,
Thomas
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb hier een aantal vragen voor:
  1. Ik wil deze kast maken van 18mm multiplex met eikenfineer aan beide zijden. Er bestaat echter ook MDF met eikenfineer aan beide zijden. Welk basismateriaal is de betere keuze?
de dikte van het fineer bepaalt de weerstand tegen beschadigingen
mdf werkt minder
multiplex is steviger en is beter bewerkbaar
vermits de horizontale delen vast aan de wanden zitten, beperken zij het werken aanzienlijk
ga dus voor multiplex
hoe meer lagen hoe beter
massief eiken rand . . . maar aan de linkerkant blijf je dat randje dan zien denk ik
ik verwacht dat die randfineer even zichtbaar zal blijven
ook op de kopse kanten zitten zaagkanten, dus die moet je ook afdekken
je massieve kopse kanten mogen niet (te veel) dikker dan 18 mm zijn
Qua constructie wil ik alle horizontale delen een paar mm in verticale delen infrezen en dan vastlijmen
afgaande op de tekening verwacht ik geen grote gewichten
frees je de horizontale in de vertikale in, en frees je over de volledige diepte, dan zal je een stuk uit de kopse kan van de vertikale frezen
bij het afwerken zal je moeten opletten
ik zou eerder voor deuvels gaan
Eerst wil hiervoor een invalzaag met lineaal aanschaffen (Makita SP6000J met 2x 1500mm lineaal ) omdat ik die grote platen niet over mijn zaagtafel krijg.
alternatief is die plaat/platen direct door de houthandel op de juiste maat of minstens op vervoersmaat te laten zagen
hopelijk wordt de makita de start van vele andere avonturen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.