Red Cedar behandelen

Frankey

Nieuw lid
21 jun 2010
4
0
Hallo iedereen,

Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen en heb het bad en wasbakmeubel van western red cedar gemaakt omwille van zijn goede eigenschappen.

Mijn vraag is: Hoe kan ik dit houtsoort het beste nabehandelen (aflakken etc.)?
Heeft iemand daar ervaring mee of tips?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.

Groeten,
Frank
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aangezien de meubeltjes al gemaakt zijn heeft Frank daar niet zoveel aan ;)

Gezien de zachtheid van het hout, is het dan een goed idee om een 2 komponenten lak te gebruiken, om een goed harde laag te creeeren? Of is dat juist een slecht idee omdat zachte ondergrond en harde laag scheurvorming veroorzaakt?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat dat inderdaad een slecht idee is. De lak is niet sterk genoeg om deuken te voorkomen en zal, mijns inziens, dus eerder kapot springen. Ik zou eerder denken aan een olie of beits.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Red Cedar wordt ook veel voor gevelbetimmering gebruikt en werkt vrij weining. Dus dat zou wel een voordeel voor op de badkamer zijn. Door het weinige werken is het ook goed af te werken met lak.

Zie ook http://www.af.nl
 

Frankey

Nieuw lid
21 jun 2010
4
0
Het is idd ook eigenlijk meer gevelbekleding dan meubels.
Ik zal proberen het wat beter toe te lichten:

Het badmeubel en wasbak meubel hebben een vuren en multiplex skelet waar red cedar als afwerking overheen zit.
Voor het wasbakmeubel had ik misschien iets beter moeten nadenken over de zachtheid van red cedar :? En deukjes door gebruik. De rest is net als gevelbekleding en dient dus als decoratie.

De keuze red cedar komt idd door de goede eigenschappen icm vocht en wordt ook veel in sauna's toegepast.

Bedankt trouwens voor de reacties. Nog tips over het soort lak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.