Record Power DS300

schijnwerker

Nieuw lid
19 dec 2020
1
0
hallo,
heb juist schuurmachine DS300 uitgepakt - zie eigenlijk niet goed hoe je het schuurpapier vervangt - iemand ervaring ?
dank en groeten !

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
Ik heb de HBM variant, een heel fijn apparaat dat ik een stuk meer gebruik dan van tevoren gedacht. Het vervangen van de schijven kost wel iets moeite. Ik haal de schijf een klein beetje los en gebruik een beetje stickerverwijderaar (of aceton) tussen het schuurpapier en de schijf om de volgende 5cm los te halen en herhaal dit tot de schijf los is. Dit werkt voor mij makkelijker dan hitte. Daarna zet ik de machine aan en ga er met een plamuurmes overheen om de restanten lijm zo goed mogelijk eraf te halen zodat ik de nieuwe schijf op een vlakke ondergrond kan bevestigen. Het vervangen lijkt wat lastig en kost me waarschijnlijk zo'n 5 minuten maar hierdoor druk je in gebruik je hout/metaal wel tegen een hele stijve plaat waardoor je heel nauwkeurig en gecontroleerd kan werken.

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
In de video zie ik dat de tafel compleet wordt verwijderd om de schuurschijf te vervangen maar dat is niet nodig hoor. Heb ik de eerste keer gedaan en daarna nooit weer.

Nu zie ik ook dat hij niet gewoon een schuurschijf vervangt maar een klittenband schijf aanbrengt, misschien dat je in dat geval extra zeker wil zijn dat je precies in het midden zit maar met een beetje handigheid niet nodig.

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik heb jaren geleden een DS300 gekocht bij Willy Vanhoutte en daar hebben ze me aangeraden om een Velcro-steunschijf erop te zetten als ik de schuurschijf de eerste keer moest vervangen. Die velcro-steunschijf ligt hier maar die eerste vervanging is nog altijd niet gebeurd ;-).

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.617
2.418
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij mij zit de schuurschijf ook verlijmd. Heb wel eens gehoord dat door de verende velcro laag de nauwkeurigheid wat minder wordt en dat dat de reden is om de schuurschijf direct te lijmen op de stalen ondergrond.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.