Randen populieren multiplex afwerken

william88

Nieuw lid
23 dec 2023
1
0
Nederland
Beste Woodworkers,

Voor de derde keer gaan we een bus inrichten als camper. Hiervoor gebruiken we populieren multiplex.

De de platen worden verzagen met een invalzaag tot in totaal 35 panelen. De randen zetten we in de randsealer en eenmaal opgedroogd schuren we de randen met een excentrische schuurmachine glad en worden daarna gelakt.

Nu is het zo dat juist die randen schuren erg arbeidsintensief is op deze manier. De vraag is dan ook met welke machine is dit sneller te doen met het zelfde gladde resultaat? Ik zat zelf te denken aan een schuurschijf/schuurband machine maar word dat wel glad en schuurt dat niet te hard voor het zachte populieren?
Alvast bedankt!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Ik moest ook direct denken aan een opstelling met een schuurschijf 240 waar je de plaat langs haalt. Zal wat oefening vragen, maar gaat een stuk sneller. Een bandschuurmachine lijkt mij een beetje te zwaar voor populieren.
Deze is van de lidl, maar er zijn natuurlijk meer fabrikanten.

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Er kwam laatst hier ergens een 3d print jig voorbij als haakse aanslag voor een excenter. Festool heeft zoiets standaard als accessoire en je zou er 1 van hout kunnen fabrieken. Op het moment dat je de machine niet hoeft te balanceren, wordt het al veel minder intensief. Daarnaast laat een excenter een mooiere finish achter. Je zal toch door de zure appel heen moeten. Nadeel van band/schijf machines is dat ze zo snel vollopen, zeker met productiewerk..
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet wanneer het glad moet zijn. Voor of na het sealen?
Beter kan je witte houtlijm gebruiken. Is het meteen glad.
 

jorisvh

Post veel
wat ik wel eens doe als ik veel kantjes moet schuren is alle panelen op elkaar klemmen en in 1 keer schuren met excenter.
zo blijven de kantjes vanzelf mooi haaks.
werkt best als de afmetingen gelijk zijn wat hier misschien niet het geval is.

ik zou wel eerst de zaagsporen wegschuren bvb P120, (dan evt kantjes breken), dan randsealer, dan glad schuren bvb P180.
ik vrees dat je anders de meeste sealer weer wegschuurt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je de randen goed verzadigd, kan je ze nalopen met een kantenfrees. Dan hoef je weinig te schuren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu is het zo dat juist die randen schuren erg arbeidsintensief is op deze manier. De vraag is dan ook met welke machine is dit sneller te doen met het zelfde gladde resultaat? Ik zat zelf te denken aan een schuurschijf/schuurband machine maar word dat wel glad en schuurt dat niet te hard voor het zachte populieren?
op mijn festool excenter 125 heb ik een hulpstuk dat ik oa in 90° kan plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.