hoi allemaal, ik heb recentelijk een Ulmia houten sponningschaaf gekocht die mij goed bevalt. Nu heb ik echter 1 klein probleem: als ik haaks op de draad schaaf, dan rafelt het hout aan de rand van de sponning. De schaafbeitel is scherp, en ook de voorsnijder is scherp. Voordat ik begin aan de sponning trek ik de schaaf naar mij toe over het hout om een lijn voor te snijden, en omdat dit vurenhout zondermeer rafelig is, heb ik daarna ook nog twee keer met mes / liniaal in het hout gekerfd om rafelen / uitbreken te voorkomen. Niettemin blijft het flink rafelen. Nu gaat het om de bodem van een lade, dus het komt niet in het zicht, dus echt problematisch is het nu niet. Bij andere planken rafelde het overigens minder erg dan bij deze planken. (ook schaafrichting haaks op draad van het hout).
Toch ben ik benieuwd of jullie evt. nog tips hebben of dit beter kan? Want stel je wilt een sponning maken die in het zicht komt met vergelijkbaar hout, dan zou ik denken dat dit beter kan? Ter verduidelijking enkele foto's:

Toch ben ik benieuwd of jullie evt. nog tips hebben of dit beter kan? Want stel je wilt een sponning maken die in het zicht komt met vergelijkbaar hout, dan zou ik denken dat dit beter kan? Ter verduidelijking enkele foto's: