Raamluiken maken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.482
1.258
Ulvenhout
Ik ben gevraagd om voor het nieuwe oude boerderijtje van m'n zusje vervangende raam- en deurluiken te maken. Bijgevoegd is een afbeelding van hoe het nu is, dit zal er in principe ook voor in de plaats komen met hergebruik van de hengen.

Zoals ik het zie zijn het gewoon 4 verticale planken bij elkaar gehouden door 2 (bij de ramen) of 3 (bij de deuren) horizontale planken. Ik weet niet hoe de bevestiging is, maar ik dacht te hebben gelezen dat je ze het beste met spijkers (nagels) kon bevestigen?

Als ik dit voor ze ga maken, zijn er dan nog valkuilen? Hoe breed mogen de delen worden en welk hout is hier goed geschikt voor? Het zal weer dekkend worden afgelakt. Kan ik de losse delen het beste in de grondverf zetten voor montage? Of zelfs al een keer geheel aflakken voor montage?

Schermafbeelding 2026-01-08 om 21.30.44.png

Schermafbeelding 2026-01-08 om 21.31.13.png

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
562
133
Oss
Ik heb ze in het verleden gemaakt door ze uit plaat goede multiplex gefreesd. En ter plaatste van klampen opgehouden zodat erachter geen vocht kan komen.

Met losse planken gaat altijd werken en door zonlicht gaan ze kromtrekken. Zeker tussen naden word het altijd aandachtspunten Zeker als ze open gaan staan. Dan kan er vanaf bovenzijde vocht tussen sijpelen.
Vroeger krulde ze nagels om.
Ook om mogelijkheid van werken te kunnen geven.

Zou eventueel klampen ook voorzien van een schuine kant zodat vocht er makkelijker vanaf kan.

Van te voren rondom goed in verf zetten is altijd geen verkeerd plan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
147
53
Hier soms daar
Weerbestendig hout gebruiken (Ceder, Eiken, watervast multiplex en zelfs Grenen) en zorgen dat deze haaks blijven dmv een schuine plank op 45 graden?

Als ik kijk naar de luiken die ik in het verleden geschilderd op mijn opleiding dan stonden de planken stevig in de algemene grondverf, schuren, daarna gips, schuren, grondverf wit, schuren, plamuren , schuren, bekende rood en witte verf in vlakken van halve ruiten en dan aflakken met een blanke vernis. Ben je wel even bezig, maar gaat een eeuwigheid mee je ziet er ook niks van dat het luik uit meerdere planken bestaat

Als ik ze nu zou maken zou ik een frame maken met een water vaste plaat er in en er voor zorgen dat er onder iets van een water holletje is om het water af te laten lopen aan de boven kan zorgen dat het schuin afloopt zodat het water er niet kan blijven staan. Gronden, schuren, twee componenten plamuur zetten, tijdje laten uitharden, schuren, nalopen, eventueel plamuren, schuren, gronden en uitlaten harden, schuren, de kleur schilderen en eventueel vernissen

Laatst bewerkt:

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
129
52
Nijmegen
En ter plaatste van klampen opgehouden zodat erachter geen vocht kan komen.
Dag Roland, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt hiermee?Zijn de klampen de scharnieren? Houd je op met de sleuven frezen in de buurt van scharnieren? Ik ken ook iemand die nog best veel luiken moet gaan maken..
groet Rop

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
147
53
Hier soms daar
Het beslag nalopen of het nog goed is, met de verf verwijden, afbrander eventueel afbijt.
Daarna in de citroenzuur om het schoon te maken een nachtje. (daarna zorgen dat de werking van zuur gestopt word met bv bakpoeder)
In de menie zetten, gronden, plamuren, twee laagjes verf nieuwe bouten en of schroeven gebruiken die van RVS zijn.

Laatst bewerkt:
Je kan best zulke spijkers gaan gebruiken. Zacht staal voor het om buigen.
p9162129.jpg

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.482
1.258
Ulvenhout
En ik maar denken dat die kieren een feature waren.

Ik lees in verschillende posts hierboven 'plamuren'. Maar het liefst zou ik zover mogelijk weg blijven van plamuren omdat dat redelijk vaak een zwakke schakel blijkt in het geheel.

Hoe maakte men in het verleden de verbinding tussen de planken? Koud tegen elkaar, mes en groef verbinding, verlijmen?
Als ik 4 planken verlijm dmv hardhouten domino's en ik zet er daarna 2 klampen op welke ik vastzet met nagels kan het paneel toch niet meer werken in de breedte? (in de lengterichting werkt het bijna niet begreep ik).
De klampen voorzien van een schuine kant voor aflopen van water had ik inderdaad al bedacht. Het lijkt me een slecht idee om de rand tussen klamp en paneel af te kitten om dit waterdicht te maken, maar hoe voorkom je dat daar toch water in kan komen? Juist v-groeven maken in het paneel zodat er water doorheen kan lopen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.024
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe maakte men in het verleden de verbinding tussen de planken? Koud tegen elkaar, mes en groef verbinding, verlijmen?
kieren waren toen geen enkel pb
luiken dienen eerder om de zon buiten te houden, en de nacht binnen
niet om de regen tegen te houden
Als ik 4 planken verlijm dmv hardhouten domino's en ik zet er daarna 2 klampen op welke ik vastzet met nagels kan het paneel toch niet meer werken in de breedte?
geen beuken domino's
hout gaat in de breedte altijd werken
zeker wanneer het buiten hangt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.024
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben het met @rolandvs onder #2 eens

(kwaliteitsvolle) mpx is de beste oplossing
als de luiken geschilderd gaan worden, zie je het verschil met losse planken niet meer
(gefreesde) (V-)groeven geven de indruk dat het aparte planken zijn

als de klampen boven- en onderaan komen, dan denk ik dat de groeven door mogen lopen
de luiken zitten zowel in gesloten als open toestand onder de overstekende dakrand
dus regen op de op is weinig waarschijnlijk
onderaan, waar regen op de klampen kan blijven staan, zijn open groeven juist een voordeel
langs daar vindt het water zijn weg naar beneden

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.912
4.033
Planken met mes en groef. Spijkeren kan met gewone draadnagels. Slotbouten gewoon verzinkt. Goede kwaliteit hout gebruiken. Verfwerk bij houden.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.912
4.033
Zo te zien zitten de gehengen ook gespijkerd. De liggende delen moeten hoog genoeg en uit een stuk zijn. Dan heb je geen schoor nodig.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
562
133
Oss
Dag Roland, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt hiermee?Zijn de klampen de scharnieren? Houd je op met de sleuven frezen in de buurt van scharnieren? Ik ken ook iemand die nog best veel luiken moet gaan maken..
groet Rop

Ja als je v groef achter klamp laat doorlopen heb je grotere kans dat vocht ertussen kan. Heb toen mallen gemaakt en met bovenfrees van groeven erin gefreesd.
Dat was nog voor de tijd van cnc.
En klampen kun je bijvoorbeeld afschuinen met beitel van 15 graden en dan zorgen dat ze heel goed in verf staan.
Klampen heb ik er toen alleen voor sier erop gemaakt. Wilde klant hebben omdat dat bij oude situatie ook was.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.986
666
Ben er ook voorstander van, maar als je multiplex gaat gebruiken, sluit dan zéker de randen en groeven goed af met een randsealer... Anders mag je er zeker van zijn dat ze vrij snel gaan delamineren.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
562
133
Oss
Ben er ook voorstander van, maar als je multiplex gaat gebruiken, sluit dan zéker de randen en groeven goed af met een randsealer... Anders mag je er zeker van zijn dat ze vrij snel gaan delamineren.

Ik doe het tegenwoordig 2 keer voorbehandelen met goede randsealer daarna pas het geheel. ( randen en groef )Met goede randsealer kun je ook zien dat kanten mooi dicht komen te zitten daarna pas het geheel afwerken. Zelfs bij betonplex doe ik dat

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.912
4.033
Omdat de luiken redelijk beschut zitten, weet ik niet of dat op weegt tegen sneller weer drogen. Bij deuren in kopgevels zie je dat vaker, dan bij luiken . Daar gaat pas een zinken kap op, als het hout al aan het rotten is. Als het hout droogt, krijg je altijd scheurtjes in het kops hout. Als je dat niet wil bijhouden is een kap een goed idee.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.190
1.069
Enschede
ingoogni.nl
Rieten kap met redelijke overstek vlak boven het leuik, de deur, het moet al bijna schuin omhoog regenen. Als de te maken luiken ook zo zitten zou niets op de kopse kanten van het hout doen en anders het luik in raamwerk en vulling opbouwen, wat dan weer niet bij de rest past.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.