Purperhart beschermen?

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Goedemorgen,
Ik ben bezig een lamp te maken van een balk purperhart. Voor mijzelf heb ik dat al in teak gemaakt (lichtbeeld is inmiddels wel wat anders ;) ) IMG_20210302_190445.jpg
Deze heb ik in de lijnolie gezet zodat hij beter bij de tafel past. Hij is uitgehold en er komen nog plantjes in te staan. Deze komen in 3d geprinte bakjes om het hout te beschermen.

Voor mijn ouders wil ik hetzelfde maken van purperhart (moeders is dol op paars). En ik heb daar een stukje van op de kop kunnen tikken.
IMG_20210131_102545.jpg
Maar nou lijkt het mij niet handig om deze in de lijnolie te zetten aangezien dit de kleur zal beïnvloeden. Mijn vraag is dus, waarmee kan ik dit wel beschermen? Of zal beschermen eigenlijk niet eens nodig zijn?
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Skylt heb ik nog wel liggen, behoort tot de opties dus. Zou ook goed luchtdicht af moeten sluiten lijkt me als het eenmaal mooi paars is na bewerking.

Ik kwam dit tegen op houtinfo:
Het vaalbruine kernhout verkleurt aan het licht blootgesteld snel tot mooi paarsblauw. Om deze kleur zo goed mogelijk te behouden, dient men het hout goed van de lucht af te sluiten met was of met bepaalde vernissoorten. Werkt men het hout niet af, dan verkleurt de paarse kleur tot vuilbruin. Het spint is wit tot grijsbruin en is 30-60 mm breed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het word bruin. Iets uitstellen lukt soms. Als je het donker weg legt blijft het paars. Maar ja wat heb je er dan aan.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Het word bruin. Iets uitstellen lukt soms. Als je het donker weg legt blijft het paars. Maar ja wat heb je er dan aan.
Zou jammer zijn idd. Maar denk je dat skylt het zoveel mogelijk uitstelt of andere ideeën? Kan er wat extra vlees op laten zitten en dan gewoon opnieuw schuren en lakken als het bruin wordt.
 

Milko

Nieuw lid
3 mrt 2021
3
4
58
Ik ben geen expert maar heb eens iemand in een video citroensap op purperhart zien smeren om de paarse kleur te behouden?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
843
441
Noord-Veluwe
Dit is echt van horen zeggen, meer niet, dus eerst grondig testen, voordat je er eventueel op gaat vertrouwen. Een oud-collega uit Skærbæk vertelde me ooit dat hij goede resultaten haalde door het met oxaalzuur te behandelen. Ik heb weliswaar flink wat oxaalzuur liggen, maar geen purperhart, dus ik kan het niet uitproberen voor je. En al zeker niet vertellen hoe het zich zou houden op de langere duur. Maar goed, misschien is het het proberen waard. Geen idee...
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb nu een stuk van ruim 20 cm liggen. Zal eens een beetje experimenteren. Zal de resultaten hier delen. Even kijken of de lokale bouwmarkt dat oxaalzuur ook heeft. Het is niet duur maar om er nou 7 euro verzendkosten bij te leggen ben ik te zuunig voor ;)
Citroenolie zal ik eens opzoeken (nooit van gehoord) en citroensap hebben we nog wel in de koelkast geloof ik.
Bedankt voor de reacties.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De verkleuring van purperhart is voornamelijk als gevolg van oxidatie (daarom verkleurt het ook zo snel als je het verhit). Afsluiten van zuurstof (goeie lak - denk minimaal aan epoxy) en behandelen met een antioxidant werkt dus. Hoe lang is altijd de vraag. Maar ik had hier op mijn vliegbindtafel een gereedschapje van gelakt purperhart staan dat jarenlang paars is gebleven.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Ik heb wel acrylvernis van Lassaux gebruikt (UV werend) wat voor schilderijen wordt gebruikt om purperhart een twee tal schaaltjes te behandelen. Ik heb net violetwaterbeits van Clou aangemaakt en getest op een stukje purperhart. Vervolg volgende week.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb wel acrylvernis van Lassaux gebruikt (UV werend) wat voor schilderijen wordt gebruikt om purperhart een twee tal schaaltjes te behandelen. Ik heb net violetwaterbeits van Clou aangemaakt en getest op een stukje purperhart. Vervolg volgende week.
En werkte die Acrylvernis ook goed? Of probeer je wat anders omdat het niet goed werkte?
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
De verkleuring van purperhart is voornamelijk als gevolg van oxidatie (daarom verkleurt het ook zo snel als je het verhit). Afsluiten van zuurstof (goeie lak - denk minimaal aan epoxy) en behandelen met een antioxidant werkt dus. Hoe lang is altijd de vraag. Maar ik had hier op mijn vliegbindtafel een gereedschapje van gelakt purperhart staan dat jarenlang paars is gebleven.
Ik vind Skylt wel prima, maar Epoxy gaat glimmen, en dat wil ik liever niet.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
En werkte die Acrylvernis ook goed? Of probeer je wat anders omdat het niet goed werkte?
Die acryl vernis is prima en zit op twee schaaltjes die nu Amerika zijn. Het was een gekregen tip om het zo te doen. Die vernus is echter niet superhard.

Het purperhart van nu is iets minder violet en de suggestie voor beits had ik vorig jaar ook gekregen en nu wil ik het met epifanes vernis (oliebasis) afwerken. Ik dat dat voor een gebruiksvoorwerp wat beter is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Die acryl vernis is prima en zit op twee schaaltjes die nu Amerika zijn. Het was een gekregen tip om het zo te doen. Die vernus is echter niet superhard.

Het purperhart van nu is iets minder violet en de suggestie voor beits had ik vorig jaar ook gekregen en nu wil ik het met epifanes vernis (oliebasis) afwerken. Ik dat dat voor een gebruiksvoorwerp wat beter is.

Hieronder links met alleen waterbeits, misschien nog een beetje donker van het vocht, en rechts onbehandeld, maar al wel een week staan luchthappen na het afdraaien.

NB m.i. ontstaat de ontkleuring/verbleking van paars door inwerking van UV licht, net als veel andere tinten verbleken, niet door oxidatie. Dus uit de directe zon houden en evt UV bescherming erop.

IMG_3663.JPG
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De verkleuring van purperhart is voornamelijk als gevolg van oxidatie (daarom verkleurt het ook zo snel als je het verhit). Afsluiten van zuurstof (goeie lak - denk minimaal aan epoxy) en behandelen met een antioxidant werkt dus. Hoe lang is altijd de vraag. Maar ik had hier op mijn vliegbindtafel een gereedschapje van gelakt purperhart staan dat jarenlang paars is gebleven.
Is het oxidatie of UV licht? Het tafelblad in onze keuken is van allerlei kleurende houtsoorten gemaakt, purperhart, pau amarello, essen, padauk, etc. Zit goed in de Skylt maar alle kleur is er na 2 jaar uit. Zonlicht valt er wel op. Er is wel een middeltje om esdoorn en essen niet te laten vergelen... misschien is dat hier ook een optie.
Heb ook wel gehoord dat citroenzuur de paarse kleur hersteld.

jaap
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Gangbare theorie.. de Paarse kleur ontstaat door oxidatie en daar helpt citroenzuur of oxaalzuur bij.. Ontkleuring / verbleking ontstaat door UV licht. Ik heb al eens geprobeerd om paarse epoxypigment te maken uit rood en blauw, bijna steeds kom je bij bruin uit. Misschien dat het in dat blok hout ook wel gaat om een subtiel evenwicht tussen enkele componenten die die kleur gaan vormen of niet.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Hieronder links met alleen waterbeits, misschien nog een beetje donker van het vocht, en rechts onbehandeld, maar al wel een week staan luchthappen na het afdraaien.

NB m.i. ontstaat de ontkleuring/verbleking van paars door inwerking van UV licht, net als veel andere tinten verbleken, niet door oxidatie. Dus uit de directe zon houden en evt UV bescherming erop.

Bekijk bijlage 99766
Het fijne aan een lamp is dat het verder niet aangeraakt of gebruikt wordt. Dus hard hoeft het niet te zijn. Binnenzijde staan wel plantjes in maar deze staan in plastic bakjes, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn. Zal binnenkort wat experimenteren op het hout wat ik "over" heb. Hoewel alle middeltjes aanschaffen wel wat prijzig wordt voor een lamp ;) Dat kleine schaaltje heeft trouwens wel een hele mooie kleur zeg!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.