Proxxon AH80 vlakbank

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren op een compact vlakbankje die ik tijdelijk op mijn werkbank kan plaatsen en eenvoudig weer kan opbergen wanneer ik hem een tijdje niet nodig heb. Aangezien ik een klein werkplaatsje heb (2,5x3m) heb ik geen ruimte om een vol formaat neer te zetten. Mijn oog is daarmee gevallen op een Proxxon AH80.

Heeft iemand ervaring met dit apparaat (ik kan er hier op dit forum weinig over vinden en ook op google had ik weinig succes).
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Wegens ruimtegebrek heb ik alleen een "lunchbox" vandiktebankje (JET300)
Ik had eerst een Boschhulpstuk ADV82, maar die heb ik weg gedaan omdat ik het vlakbankdeel niet gebruikte en ik toch een breder vandiktedeel nodig had.
Dus als je zo'n ADV82 kunt vinden, ben je ook goedkoper uit.

Persoonlijk ben ik geïnteresseerd in een zelfbouwprojectje. Heb er al een schaaf voor liggen ook.
Tekening in bijlage.
 

Bijlagen

  • 52 1. Benchtop Jointer.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 19

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Hoi,
Geen ervaring met de proxxon hoor. Ik associeer proxxon met modelbouw, klein werk.
Het is een licht machientje, 200 W en op youtube filmpjes zie ik dat de maximale afname 0,8 mm is.
Als je iets van hardhout, eiken of beuken wil vlakken zal je dat beslist niet lukken.
Maar het ligt er ook aan wat voor soort projecten je doet. Komt dat in de buurt van modelbouw, zoals doosjes, dan kan je hem vast goed gebruiken. Anders is de shinko een mooie machine.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Die Shinko vond ik er wel goed uitzien (zelf uiteindelijk een chinese VVD gekocht die 254mm breed kan, maar mijn werkplaats is ongeveer net zo groot, en het is inderdaad wel een sta in de weg), maar als je denkt aan die Proxxon dan ben je beter af met een handschaaf, denk ik, vereist wat handigheid, maar daarvan weet je zeker dat het voor alles wat je tegenkomt werkt, en niet alleen voor balsa.
Zelf heb ik wel zo'n mooi kolomboormachientje van Proxxon (TBH?) maar als je daar een boortje van 3mm in durft te doen dan trekt ie het al niet echt meer. Wel heel mooi nauwkeurig, maar gewoon niet zo sterk, zal bij dat vlakbankje vergelijkbaar zijn (en bv. bij die tafelcirkelzaagjes ook).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Die shinko is een vlakbank of een van-dikte bank en geen combi. Ik heb de vlakbank van shinko en de van-dikte bank van IMG (bij Baptist) Werken allebei prima. Ze hebben echter niet het grote voordeel wat de "echte" banken met spiraalas met wissel messen en dat is het geluid. Ze maken echt een T...... herrie. De as heeft een vrij kleine diameter en er zitten net voldoende messen in om een goed resultaat te krijgen.
Hoewel ik deze machines nog niet veel gebruikt heb was het resultaat prima. Vanwege de kleinere aan en uitvoertafels moet je wel even rekening houden met machineslag. Verleng je de tafels heb je er nagenoeg geen last van. Of invoeren op een plank met wat opofferingshout.
De proxxon is naar mijn mening alleen voor modelbouw geschikt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Met een alu of gietijzeren tafel. Ik heb de gietijzeren 200 mm en ben wel benieuwd of er verschil in zou zitten.
Stel de tafels wel goed af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.