Vorige week heb ik bij mijn schoonouders een kastanjeboom omgezaagd. De stam heb ik mee genomen voor een paar schalen. De stam had een doorsnede van plus minus 55 cm. mooie diameter voor een paar schalen. In totaal kon ik 8 schalen met een doorsnee van plus minus 48 cm er uithalen.
Deze allemaal globaal voor gedraaid zo dat het droog proces wat sneller gaat.
Wat er wel gebeurde na het draaien van het kastanje hout is dat al mijn beitels die ik gebruikt heb zwart werden en het bed van de draaibank begon na een nacht te roesten. Dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt met andere soorten hout die ik nat draaide. Misschien dat iemand weet waar dit door komt....?
Hier een klein overzicht van hoe ik een schaal nat voor draai.
De stam doorgezaagd in de lengte en vorm gegeven met de motorzaag en een gat in het midden geboord voor de bevestiging op de ijzeren pin in de klauwplaat.

Hier de ijzeren pin waarvoor ik het gat heb geboord. hier schuif ik het blokhout op en dan het tegen center er aan de achterkant tegen aan.

Nu de schaal globaal vormgeven.

Nu met de bowl saver de binnen kant er uit halen. Hierdoor kan ik nog 2 kleinere schalen uit dit stuk hout halen.

Nu alles een paar maand laten drogen en dan verder afdraaien.
Deze allemaal globaal voor gedraaid zo dat het droog proces wat sneller gaat.
Wat er wel gebeurde na het draaien van het kastanje hout is dat al mijn beitels die ik gebruikt heb zwart werden en het bed van de draaibank begon na een nacht te roesten. Dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt met andere soorten hout die ik nat draaide. Misschien dat iemand weet waar dit door komt....?
Hier een klein overzicht van hoe ik een schaal nat voor draai.
De stam doorgezaagd in de lengte en vorm gegeven met de motorzaag en een gat in het midden geboord voor de bevestiging op de ijzeren pin in de klauwplaat.

Hier de ijzeren pin waarvoor ik het gat heb geboord. hier schuif ik het blokhout op en dan het tegen center er aan de achterkant tegen aan.

Nu de schaal globaal vormgeven.

Nu met de bowl saver de binnen kant er uit halen. Hierdoor kan ik nog 2 kleinere schalen uit dit stuk hout halen.

Nu alles een paar maand laten drogen en dan verder afdraaien.
Bijlagen
Laatst bewerkt: