Project Douglas schuur met veranda (advies)

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
Hallo,

Het weer wordt beter dus het idee is om van start te gaan met een doe het zelf project.
Wat het moet gaan worden is een schuur met veranda. Ik heb een K&K bouwtekening welke ik iets wil aanpassen ivm andere maatvoering.
Ik heb nog een paar vragen en dacht waarom vraag ik jullie niet om advies.

Afschot:
Totale oppervlakte wordt 850x400 cm.
Staanders worden Douglas palen van 15x15 cm. op betonpoer met draadeind.
Platdak met EPDM dakbedekking.
Als je aan de voorzijde staat zou ik de afvoer graag rechtsvoor willen.
Internet geeft aan: 1 - 1.5 cm per meter afschot.

Nu kwam ik dit filmpje tegen (nu ben ik geen echte fan van Rob ;-) ) maar hier is de link

Daar wordt het afschot gedaan door de betonpoer/ staander te stellen. Klinkt eenvoudig maar hoe krijg ik optisch (4/5 cm verschil op basis van dakoppervlak) een en ander weer recht?

Stelbout betonpoer:

In het Rob v/d Linden filmpje is te zien dat het stelplaatje middels het draaien aan een bout in hoogte aan te passen is. In andere films is de bout aan de plaat bevestigd en kun je de hoogte aanpassen door de paal meer/ minder op het schroefdraad te draaien.

Iemand een idee wat van beiden opties beter/ steviger is?

Bedankt alvast voor het meedenken!
 

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
En dan kan ik helaas mijn bericht niet meer aanpassen.

Isolatie wel/niet:
Tussen de staanders komt een frame zodat er aan 2 zijden een wand kan worden geplaatst.
Dit geeft de optie om de veranda of schuur te isoleren. Ik heb gelezen dat isoleren leuk is maar als je geen (constante) verwarming aan hebt zal de binnentemperatuur uiteindelijk gewoon gelijk komen met de temperatuur buiten. Het duurt enkel iets langer...
Ik heb wel een gasterras heater maar zal het veel uitmaken of ik de wanden dan wel/ niet isoleer?

Plafond wordt wel voorzien van isolatie platen zodat het in de zomer een beetje de ergste zonnewarmte buiten houdt.

Wederom thxs voor input :)

foto van framewerk als in een voorbeeld tekening.
Schermafbeelding 2021-03-05 om 15.23.04.png
 

2dehans

Nieuw lid
23 jan 2021
15
2
Alkmaar
@Jurriaan klopt hoor. Het is een fragment uit de tekening.

nu ben ik de rekening zelf aan het overnemen is 3D sketch. En zie dat door de dakdragers OP de ringbalken te plaatsen er een open ruimte komt tussen het plafond en de ringbalk. Dat wil ik niet ivm warmte verlies. Ik zou tussen de dakdragers extra stukje balk kunnen plaatsen maar dat is mss niet de beste oplossing.
Op een site van een leverancier zag ik dat ze aan de achterzijde de balken tussen de ring balken hebben geplaatst. En aan de voorzijde ingekeept met overstek. Dat vind ik mooi maar vraag me af of dat sterk genoeg is ??

zon metalen balk houder (naam even kwijt) is dat wel stevig genoeg ??
En ik overbrug 4 meter en de hoogte van de balk moet dan 4x5 cm zijn. De ring en dakbalken zijn 7x20.
Maar als ik ze beiden aan dr voorzijde 10’cm inkeep en op elkaar plaatst is het totaal wel weer 20cm maar is dat dan nog wel even sterk ?

zie foto voor meer duidelijkheid.

wederom bedankt voor jullie zienswijze.
 

Bijlagen

  • 8714AC6F-75B4-4A00-AAEB-F4A4EF179D73.jpeg
    8714AC6F-75B4-4A00-AAEB-F4A4EF179D73.jpeg
    75 KB · Weergaven: 23
  • 1F664D79-A703-4AAE-9B5A-8D59701B8473.jpeg
    1F664D79-A703-4AAE-9B5A-8D59701B8473.jpeg
    61,7 KB · Weergaven: 24
  • A95F4E97-6718-49D7-800E-B849B6447270.jpeg
    A95F4E97-6718-49D7-800E-B849B6447270.jpeg
    53,2 KB · Weergaven: 23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.