Project afzuiging

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Snelle schets op een oude envelop:

20211023_155035.jpg

Dit is dus van bovenaf gezien, referentiepunt kijker voorin de garage (bij de grote deur dus).

We gaan met 150mm over de zondervloer, takken onderop af naar de VVD, Zaagtafel en het luik achterin;
we takken links af naar de Afkortzaag en rechts naar een veegluik rechts tegen de muur.

Ik kan met 150mm Y-stukken aftakken schuin naar beneden, dan een conisch gedeelte plaatsen om naar 100mm te reduceren en van daaruit een 30 graden bocht (of flexibel gedeelte) om recht naar onder te steken. Daar zal bij de VVD een splitsing komen met schuifluiken (dirigeren afzuiging naar VVD of Lintzaag maar ook het volledig dichtzetten van deze afsplitsing) en vervolgens bij elke 100mm reductie een aparte dichtschuif die ik vanuit de benedenvloer kan bedienen. Het schakelen van de afzuiging doe ik dan gewoon met zo'n ouderwetsch trekkoord, zoals de wasmachine vroeger.

Hier heb ik al veel leuke info vandaan gehaald overigens...

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
88
27
Wageningen
Als je de zolder als houtopslag gaat gebruiken en er dus overheen loopt met soms onhandige stukken hout, vraag ik me af of het handig is om je buis daar op de vloer te hebben liggen, zelfs met een bekisting eromheen. Ik verwacht dat je hierover gaat struikelen.
Is het een optie om de buis op zolder langs de rand van de zolder te laten lopen ipv door het midden?
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Als je de zolder als houtopslag gaat gebruiken en er dus overheen loopt met soms onhandige stukken hout, vraag ik me af of het handig is om je buis daar op de vloer te hebben liggen, zelfs met een bekisting eromheen. Ik verwacht dat je hierover gaat struikelen.
Is het een optie om de buis op zolder langs de rand van de zolder te laten lopen ipv door het midden?
Niet zonder heel veel meters toe te voegen aan het traject, en dat moet ik niet willen met een simpele afzuiger.
Ja, het is minder handig, maar het ligt dan niet _midden_ in de zoldervloer, maar naar één zijde. Ik kan die zijde vervolgens omvormen tot kasten voor de hout/dozen opslag zodat ik er ook niet hóef te lopen, in ieder geval niet vaak/veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
3.538
529
De aftakkingen naar beneden lopen vol met houtmot als je ze niet gebruikt. Ik heb het opgelost door een dop met een gat erin , onder in de niet gebruikte buizen te stoppen. Dat geeft net genoeg luchtstroming, zodat het mot richting de afzuiger blijft gaan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.156
521
Omgeving Eindhoven
Door de afsluiters zo dicht mogelijk bij de hoofdbuis te plaatsen heb je dit probleem al een stuk minder. Helaas is het dan met manuele afsluiters wel wat lastiger om ze te openen/sluiten omdat ze dus tegen het plafond aan zitten.
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Door de afsluiters zo dicht mogelijk bij de hoofdbuis te plaatsen heb je dit probleem al een stuk minder. Helaas is het dan met manuele afsluiters wel wat lastiger om ze te openen/sluiten omdat ze dus tegen het plafond aan zitten.
Ik ben zelf lang genoeg om erbij te kunnen met mijn handen indien ik het op die manier zou doen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
257
80
Staphorst
Mischien een iedee om met een zwenkarm aan de zolder te werken met een geleiderail er aan, en een flexibele buis Er aan , zo kom je op veel plaatsen in de werkplaats,
Heb je hem niet nodig dan weg er mee naar de kant zo dat hij niet in de weg zit
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Mischien een iedee om met een zwenkarm aan de zolder te werken met een geleiderail er aan, en een flexibele buis Er aan , zo kom je op veel plaatsen in de werkplaats,
Heb je hem niet nodig dan weg er mee naar de kant zo dat hij niet in de weg zit
Dat is een tof idee, beetje zoals bij de hogedrukarm van een autowasbox. Helaas rijmt het niet met de spullen die nog aan het plafond moeten komen, en de arm zou noodzakelijkerwijs ook onder het plafond hangen en dus te laag worden. Wel creatief gedacht!!
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
257
80
Staphorst
Of een of twee scharnier punten in de arm maken zo dat je ergenis omheen kan ,dus geen stijve arm
Had het idee van uit een fabriek waar Dan gereedschap aan hing aan een veer rol zo een veer rol kan je dan weer gebruike om de slang aan de zolder op zijn plaats te houden

Mooie foto's van de werkplaats, sorry voor mijn laate reactie
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.173
131
Het idee om van grotere diameters naar kleinere te gaan (verjonging) komt van de grotere afzuigers waar meerdere machines tegelijkertijd op afgezogen worden. Dat is bij jou niet het geval. Het idee om te verjongen hoeft dus niet en levert alleen maar verlies op. Blijf tot aan de machine gewoon op 150 mm.
Ik heb zelf alle kleppen ongeveer 1 meter voor de afzuiger geplaatst zodat ik altijd naar één en dezelfde plek moet lopen (is dichtbij) om van klep/afzuigbuis te wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Het idee om van grotere diameters naar kleinere te gaan (verjonging) komt van de grotere afzuigers waar meerdere machines tegelijkertijd op afgezogen worden. Dat is bij jou niet het geval. Het idee om te verjongen hoeft dus niet en levert alleen maar verlies op. Blijf tot aan de machine gewoon op 150 mm.
Ik heb zelf alle kleppen ongeveer 1 meter voor de afzuiger geplaatst zodat ik altijd naar één en dezelfde plek moet lopen (is dichtbij) om van klep/afzuigbuis te wisselen.
Dat is ook slim, maar dan moet ik heel veel extra buis gaan aanleggen in mijn situatie.
Ik ga sowieso nog van het aanbod gebruik maken met je te bellen :). Ik ben o.a. benieuwd naar hoe de HBM presteert in zo'n situatie - jij hebt toch ook de 300 Profi?
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Ik heb op basis van het bovenstaande potloodkrabbeltje even zitten shoppen bij Ducomat.

Daarbij heb ik opgesteld in 150mm pijpdiameter:

12 x Sectie, 1 meter (lijkt me evident)
4x broekstuk, 45 graden (afsplitsing richting de VVD sectie, Zaagtafel, Afkort links en schoonmaakluik rechts)
4x bocht, 45 graden (om de broekstukken naar 90 graden te krijgen)
4x bocht, 90 graden (om de HBM dwars te kunnen plaatsen en door het plafond te komen bij de afkortzaag, schoonmaakluik en draaibank)
5x conus (om bij een machine van 150mm naar 100mm te gaan)
1x veegluik (voor het hoekje rechts op de vloer)
6x handbediende klep met afdichting
1 x 10 meter flexibele slang, 0,6mm wanddikte

Ik heb dan nog geen 2e veegluik voor bij de draaibank gekozen en nog geen bevestigingsmateriaal of klemringen, en zit al dicht tegen de 1300 euro aan.

Dezelfde configuratie maar dan direct vanaf de HBM gereduceerd naar 100mm pijp (en dan het hele traject in 100mm gehouden) zakt diezelfde configuratie naar ~850 euro. Dat is deels omdat die diameter goedkoper is maar ook omdat ik dan 0,4mm wanddikte voor de slang heb gekozen en maar 1 conus nodig heb (voor aan de HBM).

Nou heb ik op zich niet veel voor de HBM zelf betaald dus dat vergroot het contrast enigzins, maar dat is toch serieus geld aan pijpwerk :D. Even uitrekenen wat het met PVC gaat kosten...

Ok. dus PVC kan inderdaad wel schokkend veel goedkoper zijn.

Maarrr..... alhoewel 100mm beschikbaar is, is het meeste allemaal 90/110/125mm. Ik zou dan best met 125mm gaan om toch zoveel mogelijk volume in de buis te hebben, maar dan moet ik op het eind dus alles even aan elkaar plakken/knopen om naar de diverse diameters van de machines te gaan. Veegluiken moet ik dan ook zelf bouwen (niet zo'n issue natuurlijk). En aarding aanleggen. Kan ik dat gewoon op de centrale aarde doen, of best zelf nog even een metalen roede de grond in slaan?
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.156
521
Omgeving Eindhoven
Je hebt nu dus gekeken naar meterbuizen met een flens eraan? (al zie ik geen verbinders of koppelklemmen in je lijst?)

Heb je ook al de vergelijking gemaakt met spiralietbuis? Die is heel wat goedkoper dan de flensbuizen, en de bochten/splitsingen al helemaal.
De afsluiters kan je inderdaad makkelijk zelf maken, genoeg voorbeelden te vinden hier op het forum.
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Het prijsverschil met metaal was gewoon niet te rechtvaardigen, dus ik ben voor 125mm PVC gegaan.
De tekening word grotendeels gehandhaafd. Ik kreeg de tip van @The Boktor om eventueel een extra pijpje toe te voegen bij de HBM zelf om altijd extra lucht aan te kunnen zuigen (luchtsnelheid vasthouden) en ik heb bedacht dat ik daar net zo goed ook een klein slangetje aan kan maken: dan kan ik gemorst zaagsel/mot bij het wisselen van de zakken ook gelijk weer opzuigen zodra er een nieuwe zak aan hangt.

20211101_155644.jpg

Mijn lokale speciaalzaak was niet voorbereid op zoveel afname dus ik moet later terugkomen voor de rest.
Ik kan nu in ieder geval de centraalbuis aanleggen met aftakkingen, die dop ik voorlopig gewoon af.

Flexibele slang voor de VVD in 100mm gaat hij nabestellen, hij gaat ook kijken naar kleinere diameters o.a. voor bij de afkortzaag.
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Het blijkt toch niet realiseerbaar om de buis óp zolder te hebben, hij moet te hoog boven de vloer liggen om de bochten/splitsingen erin te kunnen hebben, dus hij komt toch onderop (tegen het plafond). Ik heb een gat gemaakt in de vloer en de buis steekt er reeds door. Voor ik alles lijm en definitief maak ga ik de wielen onder de HBM vandaan halen en de boel op rubber zetten om minder trillingen door te geven. Daarna maak ik de buis op maat en is dat gedeelte een feit.

Voor het aarden zit ik eraan te denken om de buis met metaal (draad, bouten etc) aan de metalen liggers in het plafond te verbinden. Ik hoef dan alleen maar te zorgen dat die ook geaard zijn om de opbouw van statische elektriciteit te voorkomen. Hoe zouden jullie dat doen? Verbinden aan de randaarde van de 230v? Of gewoon naar buiten leiden en een pen in de grond slaan?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
399
159
Leeuwarden
Het blijkt toch niet realiseerbaar om de buis óp zolder te hebben, hij moet te hoog boven de vloer liggen om de bochten/splitsingen erin te kunnen hebben, dus hij komt toch onderop (tegen het plafond). Ik heb een gat gemaakt in de vloer en de buis steekt er reeds door. Voor ik alles lijm en definitief maak ga ik de wielen onder de HBM vandaan halen en de boel op rubber zetten om minder trillingen door te geven. Daarna maak ik de buis op maat en is dat gedeelte een feit.

Voor het aarden zit ik eraan te denken om de buis met metaal (draad, bouten etc) aan de metalen liggers in het plafond te verbinden. Ik hoef dan alleen maar te zorgen dat die ook geaard zijn om de opbouw van statische elektriciteit te voorkomen. Hoe zouden jullie dat doen? Verbinden aan de randaarde van de 230v? Of gewoon naar buiten leiden en een pen in de grond slaan?
Aansluiten op de aarde van je elektrische installatie! Die pen zit op een diepte waar het hoort, en zit er al, dus win-win!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.173
131
Voor ik alles lijm en definitief .....

Nee nee nee!...Daar krijg je spijt van! Niets is zo veranderlijk als een werkplaats.

Schuif ze gewoon in elkaar. Omdat je hier met een volume zuiger (en niet met een onderdrukzuiger) bezig bent zal er geen (of nauwlijks) volumestroom-verlies zijn tussen de nauwsluitende buizen. Eventueel kan je aan het eind van elke mannetjespijp één (of meerdere) keer een eenvoudig plakbandje doen om de verbinding wat 'stroever' te maken en dat niet iedere keer de boel langzaam uitelkaar schuift. Op het geheel staat een lichte onderdruk die er voor zorgt dat de pijpen naar elkaar toe getrokken worden.
Voor de drops kan je eventueel de versie met de rubberafdichtingen nemen zodat ze niet uit elkaar vallen/glijden door hun eigen gewicht.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Post veel
15 jun 2020
984
477
Nee nee nee!...Daar krjg je spijt van! Niets is zo veranderlijk als een werkplaats.
Ik ga ook niet alles lijmen ;). Alleen de eerste sectie die door het plafond komt, omdat die recht naar beneden hangt en ik de boel ook in het plafond wil kunnen maken. Alles eromheen word 'los' in elkaar gezet met eventueel een randje ducttape eromheen. Want inderdaad, je wil kunnen aanpassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.