Programmering van de CL57 / CL86 Closed Loop stappenmotordriver via "USB" en software

yougetknow

Nieuw lid
2 apr 2024
2
0
Houston
Ik ben bezig met een CNC-conversie op een freesmachine en heb een aantal steppers (Vendita online di Kit passo-passo ad anello chiuso - Oyostepper.it) van oyostepper.com die een encoder hebben. Ze zijn bedoeld voor gebruik in een gesloten lusopstelling. De motoren werden gebundeld met een CL57-driver die bedoeld is voor closed-loop-werking. Ik wil die functie niet gebruiken omdat ik een LinuxCNC-opstelling heb met een Mesa 5i25 die de encoder en PID afhandelt. In de winkel die ik gebruikte, kon ik de motoren met de open-loop-driver die ik nodig had voor mijn toepassing niet krijgen, dus ging ik ervoor, ervan uitgaande dat de driver als open-loop kon worden gebruikt. Ik heb een aantal soortgelijke gezien die zo kunnen worden geconfigureerd met een DIP-schakelaar.

Nou, bij de CL57 is dat niet het geval. Dus ik wilde de "USB" -interface en de software van de fabrikant gebruiken (https://www.oyostepper.it/goods-126...tore-passo-passo-Nema-17-Nema-23-Nema-24.html) om de driver te configureren voor de open-lusbewerking die ik nodig heb. Het apparaat kan echter niet worden herkend door Windows/Linux. Na met veel Windows-stuurprogramma's te hebben gespeeld, had ik nog steeds geen geluk.

Toen vond ik eindelijk een video op YouTube waarin iemand de "Handheld Intelligent Setting Unit for Closed Loop Driver" kocht, waarvan ik dacht dat deze alleen werd gebruikt voor oudere stuurprogramma's met RS232-interface. Daar was de laatste aanwijzing: ze gebruiken een USB-B-stekker, maar er is nog steeds standaard RS232 serieel op aangesloten!!! Corrigeer me als ik het mis heb, maar voor mij is elektronica-ontwerp een absolute no-go!
Je hebt uiteraard geen speciale "Handheld Intelligent Setting Unit" nodig om de driver op een pc aan te sluiten. Ik gebruikte de CH340 op mijn Arduino. Sluit gewoon Reset aan op GND om te voorkomen dat de 328P interfereert en knip een USB-B-kabel open. Groen (pin 3) -> TX, Wit (pin 2) -> RX en zwart (pin 4) -> GND. Nu kan de COM-poort in de software worden geselecteerd en wordt de driver aangesloten. Ik heb de "Run Mode" ingesteld op 1 (open lus) --> Schrijven --> EEPROM opslaan. Bovendien moet om de een of andere reden DIP-schakelaar 3 "Servomodus" AAN zijn (Trackmodus). Powercycle en het werkt perfect.

Ik wil deze informatie heel graag beschikbaar stellen voor de volgende die problemen ondervindt bij het verbinden van de driver. Ik vermoed dat de CL86 en vele andere klonen erg op elkaar lijken.

Nu naar het product zelf: zowel de stappenmotoren als de meegeleverde kabels en stekkers lijken van goede kwaliteit te zijn. De encoders zijn kwadratuur-encoders van 1000 cpr. Zo verder (bijvoorbeeld in LinuxCNC) krijg je 4000 tellingen per revolutie, wat voor de meeste toepassingen voldoende is.
De chauffeurs zijn eigenlijk ook best cool. Ze hebben een ingangsspanningsbereik van 20 - 50 VDC en een uitgangsstroom van maximaal 5 A. Dat komt in een voetafdruk van slechts ongeveer 120 mm x 75 mm x 25 mm. Er zijn veel configureerbare parameters, maar de meeste zijn alleen toegankelijk via de software. Als u de driver zou gebruiken voor gesloten luswerking, zoals waarschijnlijk de meeste mensen zullen doen, is er geen automatische afstemming. U zult waarschijnlijk de software moeten gebruiken om parameters te wijzigen.

Over het algemeen ben ik nog steeds blij met het product, vooral voor die prijs!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik ben vast niet de doelgroep. Ik heb geen flauw idee waar hij het over heeft.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
dat je er geen touw aan vast kan knopen komt waarschijnlijk ook omdat dit een geautomatiseerd vertaald bericht lijkt te zijn.
Frasen als; "had ik nog steeds geen geluk" en "Corrigeer me als ik het mis heb" zijn niet echt algemeengebezigde gezegden.

Of het Spam is vind ik lastig te beoordelen het is een redelijk uitgebreid verhaal over een specifieke opstelling met closed loop motor drivers en motoren zonder encoders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.