profielmessen voor Kity K5 gezocht

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Beste forumleden,

Ik kocht onlangs een Kity K5 combinatie, uiteraard tweedehands ;). Er waren echter geen profielmessen voor de freesmachine bij. Er is wel een freeskop bij. De as van deze frees is 20 mm.
Heeft er iemand hiervoor nog betaalbare profielmessen die toch maar liggen stof te vangen?
Hier nog een foto van de profielkop en de enige messen die er bij zijn.

IMG_20210117_201148005.jpg

IMG_20210117_201556462.jpg
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Dank voor je reactie, jmartens. Ik ga morgen nameten hoe de gatmaten zijn. Ik vond op deze site een afbeelding met de gatmaten. In uw link naar Euromec spreekt men ook over afwijzers. Als ik het goed begrijp is dit een beveiliging, zo blijkt uit dit forumdraadje. Het lijkt me dat dit niet mogelijk is met mijn freeskop.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Dan moet je deze freeskop eigenlijk niet meer gebruiken. Deze voldoet niet meer aan de geldende norm (EN 847-1).
Hier een overzicht dat duidelijk laat zien waaraan het gereedscahp moet voldoen: http://www.arbocatalogus-timmerindustrie.nl/downloads/Brochure_snijgereedschappen.pdf

Door het ontbreken van de afwijzers is er geen spaandiktebegrenzing op maximaal 1,1mm en is er een verhoogd risico op terugslaggevaar.

Wees wijs en gebruik dit gereedschap niet meer, terugslag zeker op een frees kan erg nare gevolgen hebben.

Voor een paar honderd euro heb je een nieuw stuk gereedschap dat wel aan de norm voldoet. Ik ken het vermogen van je machine niet, maar wellicht is het dan wel verstandig om een aluminium body te nemen in plaats van een stalen body (in verband met gewicht).

Het zal wel lastig zijn om een frees met 20mm boring te vinden, de ondermaat is tegenwoordig 30mm. Wellicht dat je nog kraagbus kan vinden van 30mm naar 20mm.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Dank voor je reactie, jmartens. Ik ga op safe spelen en ga (rustig) op zoek naar een andere freeskop en een passende kraagbus. Hierover loopt al een ander draadje waar gesuggereerd wordt om een kunststof glijlager (Glijlager kunststof 30/20 per set | Rickshandel.nl) te gebruiken. Mijn vraag is of zoiets veilig genoeg is.

Een paar honderd euro is wat veel voor mij vermits het maar een hobby is voor mij. Ik werk met een Kity K5 waarin een motor van 1500 W (direct drive) zit.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Een paar honderd euro is wat veel voor mij vermits het maar een hobby is voor mij. Ik werk met een Kity K5 waarin een motor van 1500 W (direct drive) zit.
Ik snap de financiële overweging in het kader van hobby, maar vind het verstandig dat je op zoek gaat naar een veilige vervanger.

Voor mij zijn mijn vingers wel een paar honderd euro waard. Zo te lezen geldt dat voor jou gelukkig ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je je oude freeskop met gat 20 kwijt wil, heb ik wel interesse. Die past mooi op mijn nieuwe oude radiaalzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij een stationaire freesmachine moet je goed opletten wat je doet. Het is een machine die niet erg vergevingsgezind is. De minste fout wordt afgestraft met een klapper. Dan kan je je werkstuk aan de andere kant van de werkplaats gaan zoeken. hopelijk zonder lichamelijke schade! Een freeskop met spaanafwijzers zal dat risico wel helpen beperken, maar niet vermijden. Ik zou als je geen ervaring hebt met deze machine eerder investeren in een degelijke opleiding dan in een andere freeskop.
 
  • Leuk
Waarderingen: brt en bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Een vervanger voor de freesmachine heb ik al: een bovenfrees. Deze heeft echter minder mogelijkheden met betrekking tot de hoogte van de werkstukken.
Die cursus had ik ook al in mijn achterhoofd, maar dat zal zijn voor na de coronacrisis.
En de oude freeskop gaat voorlopig niet de deur uit.

Dank voor de reacties.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik heb voor mijn Kity toen een andere kop gekocht. Volgens mij heb ik daarover geschreven op dit forum, zie Kity messen?
En wat gevaar betreft; dat is er zeker, en dat geldt voor heel veel houtbewerking apparaten. Ik schrok me ook de t* toen mijn zaagtafel terugslag gaf.
Ik zou met heel veel gezond verstand en vooral ook respect met dat ding gaan werken. Goed kijken, zorgen dat je maar heel weinig hout afneemt, met vurenhout beginnen (lekker zacht), goed kijken naar draairichting en beredeneren wat dat met jouw stuk hout doet, enzovoort.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bert007

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.